Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 09:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ljummen-sommar-for-ullevi/

Ekonomi

Ljummen sommar för Ullevi

Drygt 336.000 personer besökte Ullevi under sommaren. Foto: Magnus Hallgren

Sommarens evenemang på Ullevi i Göteborg lockade ”bara” drygt 336.000 besökare. ”Ett mellanår”, enligt Got Events vd Lotta Nivell.

– Men nästa sommar ser det riktigt bra ut, säger hon.

Metallica, Gyllene Tider och två kvällar med dansfesten Summerburst. Det var samtliga konserter på Ullevi i Göteborg under den gångna sommaren.

Räknat sedan 1982, då den första konserten anordnades på arenan, är årets totala publiksiffra hög. Ändå är det den lägsta på fem år. ”Bara” 336.511 personer besökte konserter och andra evenemang på Ullevi under säsongen 2019, enligt siffror från Got Event som driver arenan.

– Det var ett mellanår i år. 2016 var ett fantastiskt år med ungefär 600.000 besökare. Det som är spännande är att trots att man har pratat om att de stora banden kommer att dö ut så fyller det faktiskt på. Trots, eller kanske tack vare, Spotify, säger Lotta Nivell, vd för Got Event.

Inför nästa sommar är sex kvällar bokade för konserter. Håkan Hellström och det tyska metalbandet Rammstein har redan sålt ut arenan för fyra respektive två konserter.

Hur många besökare räknar ni med nästa sommar?

– Jag vågar inte drömma om den siffran för vi har några preliminära bokningar som vi väntar på besked om. Men med sex slutsålda konserter, idrott och andra evenemang lär vi komma upp i 700.000-750.000 besökare, säger Lotta Nivell.

Den turistekonomiska omsättningen i Göteborg i samband med årets tillställningar på arenan beräknas till runt 300 miljoner kronor. Lotta Nivell gör gärna en poäng av den betydelse som stora evenemang på Ullevi har för stadens näringsliv.

– Det intressanta med konserter på Ullevi är den effekt de har på Göteborg. Lyckas de fylla Ullevis 70.000 platser, det är som att ta hit hela Gotland och det är klart att det fyller restauranger och hotell, säger hon.