Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Luften har gått ur ballongreklamen

Som mest trängdes 32 ballonger på Stockholmshimlen. Nu ser man sällan fler än 10. Och intresset fortsätter att dala.
Som mest trängdes 32 ballonger på Stockholmshimlen. Nu ser man sällan fler än 10. Och intresset fortsätter att dala. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
Intresset för att göra reklam på luftballonger har mattats av rejält. Nu bekräftar Nokia att man sagt upp kontraktet med ballongbolaget Upp & Ner efter fjorton år.

Helgens plötsliga åskväder, som tvingade tio luftballonger att nödlanda, är bara den senaste av många motgångar för branschen.
De senaste åren har hårdare EU-regler ökat kostnaderna för bolagen och Luftfartsverket har höjt sina avgifter.

Vidare utfärdades en föreskrift 2004 som begränsar luftballongernas möjligheter att flyga över Bromma flygplats.

Tidigare kunde man se 30 ballonger i Stockholm, rekordet var 32 någon gång på 90-talet. I dag är det ovanligt att se så många som 10, säger Hans Åkerstedt, på Svenska ballongfederationen.

Effekten är tydlig på marknaden. I Stockholm lade City Ballong ner verksamheten för några år sedan och Far & Flyg har trappat ned till enbart två ballonger. Nordic Baloons, Ballong Flyg och Scandinavian Baloons har alla mellan en och två ballonger i dag.

Branschledande Upp & Ner har tjugo ballonger i flottan. Men man räknar med att flyga endast sex av dem i sommar.

Visst har ballongerna blivit färre. Men de har även blivit större. Vi flyger fler personer nu än för tio år sedan, säger Casbar Andersson, vd för Upp & Ner, som omsätter cirka 10 miljoner i år.

Sex av de tio ballonger som tvingades nödlanda i helgen tillhörde Upp & Ners flotta. Casbar Andersson tycker givetvis att incidenten är beklaglig, men han tror inte att den får långsiktiga konsekvenser, varken för biljettförsäljningen eller viljan att göra reklam på ballonger.

Det är ingen som har hört av sig med åsikter. Folk förstår att det inte är Nokias fel om en ballong åker ned, säger han.

Faktum är dock att intresset för att göra reklam på ballonger har minskat rejält de senaste åren. I år är Globen Upp & Ners enda nya kund.

Visst har man märkt ett minskat intresse bland marknadscheferna sedan föreskriften 2004. Folk tror att det råder totalförbud för att flyga över Stockholm, säger Casbar Andersson och tillägger att en ny föreskrift tydliggör att så inte är fallet.

En av Upp & Ners viktigaste kunder har under de senaste åren varit Nokia. Mobiltillverkaren har sponsrat luftballonger i fjorton år och det finns fortfarande fyra

Nokiaballonger i Upp & Ners flotta. Ballongerna används fortfarande, men det kan det snart bli slut på.

Kontraktet är uppsagt. Vi vill förnya oss och göra nya saker. Överenskommelsen är att ballongerna inte ska synas längre, säger Patrik Söder, marknadsföringschef för Nokia.
Casbar Andersson tillbakavisar påståendet:

Ballongerna är våra. Det finns ingen överenskommelse som säger att vi inte får fortsätta att använda dem, säger han.

Att göra reklam på luftballonger

Att göra reklam på luftballonger kräver oftast kontrakt på tre år.

Företagen betalar en årlig summa (oftast några hundra tusen kronor per år) för att få sin logotyp på ballongen.

Ofta ingår även ett antal flygningar eller reserverade platser för kundaktiviteter.

Några av de bolag som har ballonger på Stockholmshimlen i sommar är:
Falu Rågrut
Lättlätt
Peak
Wallmans salonger
Nokia
Globen
Silja Line
Aftonbladet
Re/Max
Tieto enator
Posten
E2

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.