Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-04 18:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/lulea-satsar-pa-fossilfri-staltillverkning/

Ekonomi

Satsning på grön ståltillverkning i Luleå och Boden

Hybritanläggningen på Svartön i Luleå.
Hybritanläggningen på Svartön i Luleå. Foto: Joel Danell

Företaget H2 Green Steel planerar att bygga en anläggning för fossilfri ståltillverkning i Boden med produktionsstart 2024.

Satsningen kommer ledas av Scanias vd Henrik Henriksson och den nya fabriken väntas ge 1.500 nya arbetstillfällen.

Bakom satsningen finns bland annat investmentbolaget Altors grundare Harald Mix och batteriföretaget Northvolts ordförande Carl-Erik Lagercrantz.

Med start 2024 planerar det nystartade bolaget H2 Green Steel att börja producera fossilfritt stål i Luleå och Boden.

Scanias nuvarande vd Henrik Henriksson lämnar lastbilstillverkaren för att leda uppstickaren. Han lämnar Scania efter 23 år, varav mer än fem år som bolagets vd.

– Det var ett mycket svårt beslut för mig att lämna Scania, ett bolag där jag har spenderat hela min professionella karriär och har kollegor som jag betraktar som familj, säger han i ett pressmeddelande.

Henrik Henriksson blir ny vd för H2 Green Steel.
Henrik Henriksson blir ny vd för H2 Green Steel. Foto: Barzan Dello

Scanias styrelse har utsett Christian Levin till ny vd och koncernchef från och med 1 maj. Henrik Henriksson kommer sitta kvar som vd på Scania fram till dess att Levin tillträder som vd.

Om nio år, 2030, ska den nya anläggningen årligen producera fem miljoner ton stål. Det är mer än vad SSAB i dag producerar på sina anläggningar i Sverige.

Produktionen kommer att placeras i Svartbyn i Bodens kommun och ska enligt företaget innebära 1.500 direkta arbetstillfällen.

– Det här är det största som hänt Boden sedan Bodens fästning började byggas 1916. Det är en enorm möjlighet för Boden, Luleå och hela regionen, säger Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande i Boden.

Företaget har valt att förlägga verksamheten till regionen av flera skäl. Ett är närheten till järnmalmsgruvorna i länet, en annan är hamnen i Luleå. Svartbyn ligger också nära malmbanan och med god tillgång till el.

– Sedan behöver en sådan här anläggning mycket plats och det finns det i Svartbyn, säger Harald Mix.

Finansieringsbehovet i den första fasen är 25 miljarder kronor. I den första rundan på 500 miljoner kronor har bland andra Scania, Spotifys Daniel Ek och Cristina Stenbeck investerat.

– Att få samarbeta med entreprenörerna bakom Northvolt, när de tar sig an nästa visionära och banbrytande projekt – att accelerera omställningen till grönt stål – är en unik möjlighet, säger Cristina Stenbeck i ett pressmeddelande.

Analysen bakom projektet är att det tar lång tid för den traditionella stålindustrin att ställa om till fossilfri tillverkning. Därför menar H2 Green Steel att det är bättre att börja från noll med fossilfri tillverkning direkt.

Idén bakom projektet kom under ett styrelsemöte i Northvolt när representanter för Volkswagen hade en dragning om koldioxidavtrycken i olika delar av fordonsindustrin. I en lastbil finns ungefär fem ton stål, som produceras med stora koldioxidutsläpp.

– Det gav oss en del tankar om vad som kan göras i värdekedjan, säger Carl-Erik Lagercrantz.

I projektet Hybrit arbetar SSAB, LKAB och Vattenfall tillsammans för att möjliggöra fossilfriståltillverkning. En produktionsanläggning ska tas i drift i Luleå eller Gällivare om några år.

Under första kvartalet 2026 ska hybritmetoden börja användas vid stålverket i Oxelösund. Planen är att stålverket i Luleå ska gå över till fossilfri tillverkning under 2030-talet.

Masugn 3 till vänster och längre ut på Svartön ser man nya Hybritanläggningen.
Masugn 3 till vänster och längre ut på Svartön ser man nya Hybritanläggningen. Foto: Joel Danell

Om H2 Green Steel-projektet går som planerat hinner det nya bolaget före. Bolaget ser dock inte Hybrit som en konkurrent utan hoppas på ett nära samarbete med projektet.

– Hybrit har varit en stor inspirationskälla i det här projektet. Hybrit har visat att det går att ta bort koldioxiden ur stålproduktionen, säger Carl-Erik Lagercrantz.

Peter Larsson, regeringens samordnare för större företagsetableringar i Norrbotten och Västerbotten, kallar den nya satsningen för ett ”superintressant projekt”.

– Det finns nästan inget exempel på ett stålverk som börjat från ruta ett. Här handlar det om ett komplett, helt integrerat projekt som bygger på förnybara bränslen, säger han.

Peter Larsson tror också att nya bolaget H2 Green Steel och SSAB och LKAB kommer se varandra mer som komplement än konkurrenter.

– Precis som med hybritsatsningen tror jag de kommer fortsätta sporra varandra, men det kommer också sätta effektfrågan i centrum. Men där har Anders Ygeman gett positiva signaler om hur man kan tänka sig nya upplägg i planeringen, säger han.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) säger i en skriftlig kommentar till DN att dagens besked om ytterligare en stor investering i norra Sverige är ”väldigt glädjande”.

”Sverige har unika förutsättningar för att leda klimatomställningen i näringslivet och industrin. På sistone har vi sett stora och viktiga investeringar i framför allt Norr- och Västerbotten som bidrar i klimatomställningen och elektrifieringen med tillgång till grön el”, säger Baylan.

Vidare säger han att Sverige har unika förutsättningar att genom innovation och nya affärsmodeller bidra ”till att skapa fossilfria värdekedjor och minska våra utsläpp”.

Läs mer: Här ska Sveriges klimatmål räddas

Ämnen i artikeln

Boden
Luleå
Scania
Norrbotten
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt