Lyxmärket Burberry bränner upp varor värda miljontals pund - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Lyxmärket Burberry bränner upp varor värda miljoner

Burberry bränner upp dyra varor för att förhindra att de stjäls eller säljs billigt.
Burberry bränner upp dyra varor för att förhindra att de stjäls eller säljs billigt. Foto: Alexander Mahmoud

Under förra året brände det exklusiva modeföretaget Burberry upp kläder, accessoarer och parfymer av ett totalt värde av 332 miljoner kronor, skriver BBC

Det handlar om varor som inte sålts och som Burberry bränner upp för att hindra att de stjäls eller säljs billigt, skriver BBC

Företaget har sagt att energin som bränningarna generar har tagits tillvara. 

– Burberry har noggranna rutiner på plats för att minimera den mängd överskott vi producerar. Vid tillfällen då bortskaffande av produkter är nödvändigt gör vi det på ett ansvarsfullt sätt och vi fortsätter söka efter sätt att minska vårt avfall eller att ge det nytt värde, säger en talesperson för företaget. 

Förra året var också ett exceptionellt år, enligt företaget själva. De var då tvungna att förstöra en stor mängd parfym efter att ha ingått ett nytt samarbete med den amerikanska firman Coty. 

Eftersom Coty skulle bygga upp nya lager var Burberry tvungna att kasta gamla produkter för 116 miljoner kronor, varav det mesta var parfym. 

Tim Jackson, chef på British school of fashion på Glasgow Caledonianuniversitetet i London, menar att lyxmärkesföretag som Burrberry står inför en modeparadox. 

För att göra aktieägare nöjda måste de expandera, trots att detta ökar risken för att deras identitet som exklusivt förstörs och att deras lager av varor blir för stora, enligt honom.

– Det finns ingen chans att de någonsin kommer kunna lösa det här problemet, säger Tim Jackson.

I november ändrade Burberry sin säljstrategi för att göra märket ännu mer exklusivt. De meddelade att de bland annat ska stänga butiker som inte ligger på strategiskt placerade platser och att de ska skapa ett ”center för excellens” för lyxiga lädervaror. 

Deras nya strategi sänkte företagets egna kostnader, vilket gjorde har bidragit till ökad vinst. 

Trots i stort sett oförändrade säljsiffror meddelade Burberry i mars i år en vinstökning på omkring 5 procent, till 4,8 miljarder kronor. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.