Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-18 19:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/malmo-vill-bli-sveriges-centrum-pa-den-internationella-spelkartan/

Ekonomi

Malmö vill bli Sveriges centrum på den internationella spelkartan

David Polfeldt, vd på spelbolaget Massive Entertainment. Foto: Jenny Leyman

MALMÖ. Med flera framgångsrika bolag och en topprankad spelutbildning har Malmö placerat sig på kartan i den internationella spelbranschen. I spetsen går Massive Entertainment som nyligen släppte uppföljaren till storspelet ”The Division” och nu gör spel av Hollywoodfilmen ”Avatar”.

Det vankas fest hos spelutvecklaren Massive Entertainment i Malmö. För drygt en månad sedan släpptes spelet ”The Division 2”. Kön av medarbetare som vill komma åt en gratis biljett ringlar sig genom entrén.

I rummet innanför sitter vd David Polfeldt och ler som svar på frågan om hur det går. Ännu finns det inga siffror som visar hur spelet har tagits emot i spelvärlden – åtminstone inga som det franska ägarbolaget Ubisoft vill redovisa offentligt. Men recensionerna talar sitt tydliga språk.

– Ser man på dem går det fantastiskt bra! Och det är svårt i dag, för recensenterna är kräsna, de är mer kunniga och mer kritiska till det som finns i spelbranschen, säger Polfeldt och hänvisar till den globala webbplatsen Metacritic som samlar recensioner av datorspel och tar fram ett snittbetyg. Där ligger ”The Division 2” på 85 av 100.

– Under 70 är katastrof, hamnar man i närheten av 90 är det episkt, förklarar Polfeldt.

Föregångaren, ”Tom Clancy’s Division”, blev 2016 års mest sålda spel och hade förra året spelats av 20 miljoner personer. Spelet ska nu bli Hollywoodfilm.

Samtidigt jobbar Massive med nästa stora projekt. Skaparna bakom succéfilmen ”Avatar” har anlitat det skånska bolaget för att utveckla ett spel baserat på fyra nya ”Avatar”-filmer som planeras under de kommande åren. David Polfeldt är mycket knapphändig om detaljerna.

– Vi pratar om många dimensioner av hemlighetsmakeri. Spelet är en släkting till det som händer i filmerna och eftersom man heller inte har sagt något om dem, väntar vi till släppet av första filmtrailern, säger han.

På mindre spelföretag jobbar man ofta brett, men här har vi folk som är helt fokuserade på en sak – och det är de bäst i världen på. Vi har kanske någon som är helt inne på att bara göra päls

Massive har i dag drygt 600 medarbetare. För att möta behovet som uppstått med Avatar-projektet kommer man inom kort att utöka med ytterligare 100. För att alla ska få plats har bolaget köpt upp ett helt kvarter, en före detta garn- och knappfabrik i närheten av Möllevångstorget. Dit går flytten från de nuvarande lokalerna på Drottninggatan innan året är slut.

Sett till antalet anställda är Massive Entertainment i särklass störst i Malmös spelbransch. Med sina 22 år på nacken är bolaget dessutom äldst. Som Polfeldt uttrycker det: ”Vi är den lokala dinosaurien”.

Men nuförtiden är bolaget långt ifrån ensamt. Enligt den sydsvenska spelorganisationen Game habitat, växer spelbranschen i södra Sverige så det knakar. 2010 fanns det 15 bolag med 200 anställda med en sammanlagd omsättning på 200 miljoner kronor. 2017 fanns 50 bolag, 800 anställda och omkring 900 miljoner i omsättning.

Bland de första bolagen att uppmärksammas var King i samband med släppet av ”Candy Crush Saga”. Bland andra namnkunniga bolag i stan finns Illusion labs, Frogsong och Mediocre. Nyligen startade Stockholmsbaserade Avalanche kontor här, liksom danska IO-Active.

I Malmö finns även yrkeshögskolan The Game Assembly som rankats tvåa i världen när det gäller spelutbildningar. Malmö stad har anställt landets första kommunala e-sportsamordnare och varje år äger en av Europas största spelkonferenser, Nordic Game Conference, rum här. Den 22–24 maj går den sextonde upplagan av stapeln.

– Tar man bara en enskild faktor är Malmö varken störst eller bäst. Det är summan av de olika komponenterna som gör staden unik. Malmö är ganska litet, men vi har en väldigt stor bredd av olika företag som gör spel till alla möjliga olika genrer och plattformer. I dag handlar det om tusen anställda som årligen når flera hundra miljoner människor i hela världen med sina spel, säger Peter Lübeck, vd på Game habitat.

Organisationen startades för fem år sedan av ett antal spelföretag i branschen, däribland Massive. Syftet var att främja samarbetet och skapa förutsättningar för fler utvecklingskontor. Malmö stad ger finansiellt stöd och har sedan några år ett uttalat mål om att staden ska vara motorn i Europas ledande spelregion.

– Det är en del av bilden vi försöker förmedla och vi har sagt att vi är den regionen när folk upplever det så. Numera får vi väldigt mycket publicitet. Folk kommer hit, det pratas om Malmö som spelstad på event och konferenser – när Apple lanserade sin nya speltjänst Apple Arcade för ett tag sedan, fanns två Malmöspel med i presentationen av vilka spel som är med i satsningen. Det är ett bra exempel på hur stort Malmös fotavtryck är globalt, säger Peter Lübeck.

Han har sitt kontor vid Gustav Adolfs Torg, ett par hundra meters promenad från Massive. Här öppnade i höstas Dev hub, Europas största spelutvecklarhus, i dag hem för ett tjugotal spelföretag med 1–20 anställda vardera.

Framöver ser Peter Lübeck kompetensförsörjningen som branschens stora utmaning.

– I tio–femton år har branschen haft större växtpotential än kompetensen har hunnit med att försörja.

Andra stötestenar, menar han, är brist på investerare, och framför allt tidig finansiering. Det är ont om inkubatorer, affärsänglar och stöd för affärsutveckling.

– Det finns ingen struktur för finansiering. Nu jobbar vi på att få ihop ett program med några investerare. Vi har fått några starka svenska aktörer som är aktiva. Men generellt sätt är branschen väldigt internationell.

Vilken roll spelar Massive Entertainment i spelstaden Malmö?

– Relativt liten. Vi är stora, har funnits länge och lever ett eget liv. Men jag tror att vi med det exempel vi har satt, med vår hybris om att vilja bli bäst i världen, har varit väldigt viktiga, säger David Polfeldt.

Spelbolaget Massive Entertainment jobbar mycket med internationell rekrytering.

De senaste årens framgångsrika projekt har lockat spelutvecklare från hela världen till Massive. I dag består styrkan av 48 nationaliteter – drygt 40 procent av de anställda är icke-svensktalande.

– Vi jobbar mycket med internationell rekrytering eftersom vi vill ha de bästa i världen. På mindre spelföretag jobbar man ofta brett, men här har vi folk som är helt fokuserade på en sak – och det är de bäst i världen på. Vi har kanske någon som är helt inne på att bara göra päls, en annan är hundra procent fokuserad på att skriva dialog, en tredje på att göra ljudeffekter.

Det internationella rekryteringsarbetet är en stor apparat. I den ingår även att slussa in nya medarbetare i det svenska samhället – allt från att stå till tjänst med färdigmöblerade lägenheter till hjälp med skola, bank- och myndighetskontakter.

Ärligt talat… bilden av Malmö som en gangsterstad. Våra internationella anställda skrattar ihjäl sig när de hör talas om det

Enligt David Polfeldt bygger en del av företagets attraktionskraft på det som är bra med Malmö. Vad är det då som lockar, utöver själva arbetet?

– Haha, Malmö stad älskar när jag får den frågan, säger han och rabblar upp ett antal faktorer.

Som närheten till Kastrup. Eller att det är en småstad med cykelavstånd till det mesta, där man känner den lokala osthandlaren och har sitt favoritcafé samtidigt som man kan njuta av storstadspulsen med allt från Champions League-fotboll till internationella konserthusföreställningar.

– Det handlar om att Malmö kan tillfredsställa våra anställdas behov. De som jobbar hos oss är i snitt 31 år. De förväntar sig att kunna gå på opera eller semestra i Los Angeles. Samtidigt har många av dem blivit småbarnsföräldrar och ställer sig frågan ”Var vill jag att mina barn ska växa upp? Kiev, Mexico City eller Malmö? I Malmö har vi det lilla, trygga, nära och rena. Det är en stad som levererar på båda behoven.

Den bilden går lite på tvärs mot den gängse mediebilden av Malmö…

– Ärligt talat… bilden av Malmö som en gangsterstad. Våra internationella anställda skrattar ihjäl sig när de hör talas om det. Utan att trivialisera problemen så måste vi ha perspektiv; Sverige och Malmö är trygga platser.