Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mam Foon trendspanar på olika kontinenter

Att hålla koll på trender i Latinamerika, Afrika och västvärlden är viktigt för egenföretagaren Mam Foon då hon skapar grafisk design till målgrupper med olika kulturer. Men samtidigt vill hon inte bli för påverkad av trenderna utan följa sin egen linje.

Den grafiska designern Mam Foon startade det egna företaget Mbf creatives för nio år sedan. Hon var anställd som grafisk designer till olika marknadsföringskampanjer och genom jobbet skapade hon ett stort nätverk, till både svenska och utländska kunder.

– Det spred sig organiskt och var ingenting som jag planerade i början. Jag fick resa mycket med jobbet och träffade människor på plats. Jag fick jobba i bland annat Etiopien med grafisk design, säger Mam Foon.

Foto: Alexander MahmoudNu frilansar hon deltid och målgrupperna för hennes grafiska design är människor från många delar av världen – bland annat Afrika, Latinamerika och västvärlden. Från de olika kulturerna hämtar hon mycket inspiration och håller utkik efter olika trender.

– Jag har levt med olika kulturer hela mitt liv så för mig är det naturligt att plocka från olika kulturer och trender. Ibland blandar jag och ibland håller jag mig till en, det beror på vad som passar det projekt jag håller på med, säger Mam Foon.

Hon tycker att det är viktigt att hänga med i trender och spanar i tidningar, webbsidor, sociala medier och på andra designers verk för att hålla koll.

– Det är en styrka att använda till exempel en färg som är inne. Människor blir påverkade av trender genom medier, internet och tv och börjar gilla dem. Det är därför väldigt säljbart.

Men Mam Foon ser samtidigt en risk med att göra som alla andra.

– Man blir inte så individuell i sitt skapande. Jag vill också följa min egen linje och inte bli för påverkad av trender, säger Mam Foon.

I mars förra året lanserade hon sitt eget livsstilsmärke Mam Foon. Kollektionen innehåller kläder utsmyckade med grafiska mönster och trycket ”different is my normal”.

– Det handlar om att jag alltid har känt mig lite annorlunda var jag än är. Jag är född i Sverige men känner mig inte alltid hemma här. I Gambia är jag annorlunda eftersom jag anses vara lite svensk. Det här var mitt sätt att hitta ett lugn och en stolthet i det och skapa en visuell röst i andra människor.

I framtiden drömmer hon om att expandera och utveckla sitt livsstilsmärke till fler plattformar av design.

– Om fem år har Mam Foon expanderat, har 5–10 anställda och har ett varumärke som folk kommer känna igen mer. Jag gör det jag älskar som är design.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.