Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Män lägger allt mer pengar på mode

Acnes grundare Jonny Johansson tror att modeintresset hos unga killar kommer att fortsätta att öka.
Acnes grundare Jonny Johansson tror att modeintresset hos unga killar kommer att fortsätta att öka. Foto: Niklas Larsson
Den unge svenska mannen spenderade i fjol närmare 8.000 kronor på mode. Herrmode har blivit en ekonomisk maktfaktor.

- På sikt tror jag att män kommer att lägga lika mycket pengar på kläder som kvinnor, säger Jonny Johansson, grundare till Acne.

I fjol köpte den genomsnittlige svenske mannen i åldern 15-39 år kläder och skönhetsprodukter för nästan 8.000 kronor. Det visar siffror från Research International/Sifo media som herrmodetidningen King låtit ta fram.

Det är mer pengar än vad samma man lägger på datorer (2.234 kronor), hemelektronik (2.027 kronor) eller alkohol (3.951 kronor) under ett år.

- Det har skett en attitydförändring. I dag är det okej för män att lägga tid och pengar på mode och stil. Tidigare ansågs man vara en fjolla eller outsider, säger Per Nilsson, chefsredaktör på herrmodetidningen King.

King har låtit ranka den 100 största makthavarna inom svenskt herrmode. Segrade gjorde Jonny Johansson, grundare till klädmärket Acne. Han tycker att det skett en tydlig förändring inom svenskt herrmode de senaste tio åren.

- Det är som natt och dag. Men det kommer att dröja innan herrmodet får samma position som dammodet, säger han.

Acne startade för drygt tio år sedan och det första plagget var ett par unisex jeans som Jonny Johansson ritade åt sig själv. Den modellen finns fortfarande att köpa. I dag har Acne både en herr- och en damkollektion. De säljer ungefär lika många herrkläder som damkläder.

- Intresset för mode bland svenska killar kommer att fortsätta öka. Det vi ser nu är bara början, säger Jonny Johansson.

Enligt Per Nilsson har svenskt herrmode aldrig varit så het som nu. Det är inte bara modeföretagens förtjänst. Även näringslivet har bidragit att lyfta intresset genom personer som satsar på mode.

Här finns H & M:s Stefan Persson, nummer 2 på Kings egen "maktlista", men också RNB:s Miakel Solberg (nummer 4), Antonia Ax:son Johnson (nummer 11) och Öresunds Mats Qviberg (nummer 23).

- De bidrar till det positiva klimatet genom att satsa pengar. Det var inte lika utbrett för några år sedan. Men egentligen är det en naturlig utveckling, då det finns stora pengar att tjäna inom herrmode, säger Per Nilsson.

Herrmodets tio mäktigaste, enligt

Herrmodets tio mäktigaste, enligt tidningen King
1. Jonny Johansson, grundare Acne
2. Stefan Persson, ägare och styrelseordförande H & M
3. Anders Wendin, artist Moneybrother
4. Mikael Solberg, vd och storägare i Retail and Brands
5. Örjan Andersson, grundare Cheap Monday och Weekday
6. Filippa Knutsson, ägare och designer Filippa K
7. Roger Tjernberg, vd Tiger of Sweden
8. Lalle Johnson, Stylist
9. Johan Lindeberg på klädmärket J.Lindeberg
10. Helene Falk, Stylist på Allsång på Skansen

Så blir du rätt i sommarPer Nilsson,

Så blir du rätt i sommar
Per Nilsson, chefredaktör på herrmodetidningen King ger sina bästa råd om vad män ska ha på sig i sommar.

"På fötterna är det seglarskor som gäller. Klassiskt bruna eller helvita. Man kan även satsa på accentfärger som rött eller grönt."

"En midjekort skinnjacka är helrätt i sommar. Gärna med mc-stuk"

"Den militära safarilooken med axelklaffar, insvängd midja i olivgrönt eller beige känns fräscht i sommar. Trenchcoaten, som mest upplevs som ett höstplagg, är också värd att satsa på."

"Mitt tips är att inte blanda de här stilarna, utan satsa på ett kort i taget".

Modeveckan

21–24 maj är det modevecka i Stockholm, "Stockholm Fashion Week".

Denna gång är det klädkedjorna som visar upp sina kollektioner för branschfolk och journalister.

Beckmans designhögskola bjuder in allmänheten på vernissage (klockan 17–20) och modevisning (klockan 18 och 20) på måndagen.

Biljett krävs till modevisningen på Berns och köps hos Ticnet. Skolan har öppet hus hela veckan, klockan 11–20.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.