Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-20 11:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/manga-paket-forsenade-postnord-nedringt/

Ekonomi

Många paket försenade – Postnord nedringt

Foto: Marcus Ericsson/TT

Postnord upplyser på sin hemsida om att stora paketmängder har lett till förseningar – och att folk hör av sig med frågor till företagets kundservice. Nu får kunderna vänta både på paketen, och på kundtjänst. 

Det är längre väntetid än normalt till Postnords kundtjänst – det beror i sin tur på att folk ringer om paket som de inte fått. 

Problemen bottnar i att det är ovanligt stor mängd paket just nu, skriver Posntord på sin hemsida.  

”Vi beklagar eventuella problem detta orsakar och jobbar på att hantera både samtal och paket så snabbt som möjligt” skriver företaget. 

Till SVT sade Postnord tidigare att meddelandet på hemsidan legat ute i en veckas tid. 

Paketanstormningen har kommit som en överraskning, och trots att Postnord har normalbemanning hinner man inte med. 

– Vid jul och påsk förväntar vi oss mer paket när många svenska e-handlar. Men vi har inte sett den här typen av topp så här års tidigare, säger Maria Ibsén, pressansvarig på företaget, och konstaterar att det här är sommaren då många svenskar handlar på nätet.

Risken nu när det är semestertider är också att arbetet går långsammare eftersom den ordinarie personalen kan ersättas av mer oerfarna sommarjobbare. 

På vissa platser försöker Postnord ringa in extrajobbare, enligt SVT, men det finns ingen prognos för när man ska vara ikapp med arbetet.