Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Många tvivlar på Facebook

Bara i USA besökte två av tre amerikaner Facebook någon gång under mars månad visar nya siffror. Trots det tror många att Facebook bara är en övergående fluga.

Det är siffror från Nielsen, ett amerikanskt företag som mäter trender och tendenser när det gäller olika konsumtionsvaror, som publiceras i dag torsdag. Och siffrorna visar vilket grepp Facebook håller om internetanvändarna i en rad länder.

I mars i år besökte exempelvis fler än 38 miljoner brasilianare sajten vilket innebär att 76,7 procent av dem som använde internet i Brasilien under mars också var inne på Facebook vid åtminstone ett tillfälle.

Liknande siffror redovisas för Italien (70,5), Spanien (67,0) Frankrike (66,9) och Storbritannien (63,9).

För USA var siffran 69,6 procent då fler än 152 miljoner amerikaner var inne på Facebook vid åtminstone ett tillfälle i mars. Facebook expanderade som mest i USA mellan 2005 och 2009 då sajten fördubblade sin trafik varje år, enligt Nielsen.

Men trots att Facebook har klättrat till att bli det mest populära sociala nätverket tvivlar många på att framgången kommer att fortsätta. I en nyligen publicerad opinionsundersökning gjord på uppdrag av nyhetsbyrån AP och CNBC svarar hälften av etttusen tillfrågade amerikaner att Facebook är en fluga, skriver Cnet.

Dessutom tvivlade många på Facebooks förmåga och vilja att respektera användarnas privata uppgifter. Bara 13 procent svarade att de litade på att sajten skulle göra detta.

Samtidigt fortsätter Facebook att växa och har nu fler än 900 miljoner användare och på torsdagen tecknade sig en rad investerare för aktier till ett värde av 16 miljarder dollar till en kostnad av 38 dollar styck, skriver New York Times. Bolaget värderas till 104 miljarder dollar vilket är mer än exempelvis McDonald's och Amazon.

– Facebook är här för att stanna, säger chefen för riskkapitalbolaget Mayfield Fund, Navin Chaddha, till tidningen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.