Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 00:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/mangmiljardnota-for-thomas-cooks-konkurs/

Ekonomi

Mångmiljardnota för Thomas Cooks konkurs

Foto: Johan Nilsson/TT

Notan för avbokade resor, hemresor för strandade resenärer samt kompensation till hotell efter Thomas Cooks konkurs beräknas landa på motsvarande över sex miljarder kronor, enligt Financial Times.

Och charterbolagets räkenskaper är en synnerligen dyster historia. Långivare får ta en hård smäll.

TT Text

Den brittiska statens åtaganden kopplade till konkursen väntas uppgå till runt 420 miljoner pund för återbetalningar av framtida resebokningar, runt 100 miljoner pund för omkring 1.000 flygningar för att få hem resenärer från olika resmål och sedan ytterligare tiotals miljoner pund för att kompensera hotell, skriver FT. Det innebär totalt motsvarande drygt sex miljarder kronor, pengar som ska tas ur en fond som troligtvis kommer att eka nästan tom efter att alla utbetalningarna är gjorda.

Sedan konkursen meddelades i måndags har fler och fler detaljer kommit fram som avslöjar en ekonomi körd i botten och väcker frågor om hur bolaget skötts. Ledamöter i det brittiska parlamentet ska hålla en utfrågning för att få en bättre inblick i ekonomin.

– Thomas Cooks kollaps blottar vad som ser ut att vara en bedrövlig historia om ett företags girighet, som väcker allvarliga frågor om hur Thomas Cooks ledning agerat och hur de har styrt verksamheten, säger Rachel Reeves, ordförande för ett utskott i parlamentet som hanterar näringslivs- och energifrågor, till FT.

Stora banker som exempelvis Barclays, Morgan Stanley, och Credit Suisse och obligationsägare står inför enorma avskrivningar. Thomas Cooks skulder till bankerna uppgick vid konkursen till 1,9 miljarder pund, motsvarande runt 23 miljarder kronor, varav bolaget endast skulle kunna betala tillbaka en bråkdel.

Charterkoncernens tillgångar beskrivs som "deprimerande" av en person med inblick i konkursprocessen. Exempelvis har flygplanen en snittålder på elva år. Mest värde anses finnas i bolagets start- och landningstider och i varumärket.

Den nordiska delen av koncernen har uppgetts vara lönsam och bland annat svenska Ving hoppas på att få en ny ägare.

Läs mer: Thomas Cook – den banbrytande affärsidén har tappat farten

Ämnen i den här artikeln:

Ving
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt