Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Manligt mode säljer

Slaget om den manlige modeintresserade läsaren har börjat. I slutet av förra veckan lanserades nya modemagasinet DV Man. Föregångarna King Magazine och Slitz Man har hittills haft stora annonsframgångar.

När King Magazine startade i april i fjol sedan var det många som inte trodde att de skulle överleva mer än ett år. Män i stället för lättklädda kvinnor på omslaget hade Café provat och misslyckats med på 1990-talet.

Per Nilsson, chefsredaktör på King Magazine, sålde in idén om ett svensk modemagasin för män hos förlaget Egmont Tidskrifter med hjälp av försäljningssiffrorna för hudvårdsprodukter till män. De pekar kraftigt uppåt.

- Män är i dag mer intresserade av sig själva och det intryck de ger, säger han.

King Magazine har funnits i knappt 1,5 år och har i dag en upplaga på cirka 30.000 exemplar. Målgruppen är modeintresserade, storstadsorienterade män i 20-35-årsåldern.

- King ska vara en tidning du kan läsa på tunnelbanan eller bussen utan att skämmas. Du ska kunna köpa den utan att få en dokusåpa-brud på omslaget, säger Per Nilsson.

Han tycker inte heller att många av de livsstilstidningar för män som finns tar mode på allvar.

- Att hänga jackor på några modeller är inte mode.

I torsdags släppte Bonnierägda Damernas Värld sitt första modenummer för män, DV Man. Tidningen kommer med ett nummer per säsong, nästa nummer ska vara klart i april 2007.

- Vi är unika eftersom är den enda killtidningen som är sprungen ur en damtidning. Vi har tillgång till Damernas Världs resurser. De bevakar alla de stora modeveckorna av värde runt om i världen, säger Robert Svensson, chefredaktör.

Dessutom kan de nå köpare via Damernas Världs trogna läsare vars män eller sambos erbjuds att köpa DV Man via tidningen.

- Killar är inga stora lösnummerköpare, säger Robert Svensson, vars mål är att nå en upplaga på 40.000 exemplar.

Både King Magazine och DV Man har varit framgångsrika annonsmässigt. Under första året, 10 nummer, hade King Magazine en ökning av annonsintäkterna på 35 procent jämfört med budget.

- King har snabbt etablerat sig som det självklara valet om man har produkter som vill vara trendsättande för män, säger Fredrik Jenfjord, försäljningsdirektör på Egmont Tidskrifter.

Även DV Man ligger bättre än budget efter ett nummer. Enligt Robert Svensson har man varit noga med vilka annonsörer de tagit med.

- Vi har inga annonser från bolag som väljer att göra sena bokning för att pressa priset. Vi har inte heller några annonser från företag som betalar bra men inte passar med vår profil. Det var viktigt för oss att hålla ribban högt vid första numret, säger Robert Svensson.

Även Joakim Örnelid, försäljningschef på MDM Tidskrifter som ger ut modemagasinet Slitz Man, vittnar om ständigt stigande annonsintäkter. Att DV Man kommer nu är ingen slump, enligt honom.

- Vi tar det som ett mycket bra betyg att Bonnier helt och in i detalj tar efter vårt koncept. De skulle inte göra det om de inte såg potentialen för den här typen av magasin på den svenska marknaden, säger han.

Per Nilsson på King Magazine ser det som ett bevis på sin tidnings framgång att Bonniers startar ett manligt modemagasin.

- De skulle inte satsat på DV Man om de inte sett att det gått bra för oss. Sedan måste man komma ihåg att de kommer två gånger per år och vi tio gånger, säger han.

Robert Svensson på DV Man, tycker att det är bra med flera modemagasin som riktar sig till män.

- Ju större segmentet blir, desto större chans har DV Man att växa och synas. Det är viktigt att ha en del av tidningshyllan, säger han.

Även Joakim Örnelid på Slitz Man är inne på samma spår.

- Det är bra att också Bonnier gör en satsning. Det skapar mer uppmärksamhet kring modemagasin riktade mot män. Trots att Slitz Man har funnits i över 1,5 år så är fenomenet fortfarande relativt nytt, säger Joakim Örnelid.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.