Hög tid för Frankrike att reformera järnvägen - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Hög tid för Frankrike att reformera järnvägen

Järnvägsarbetare strejkar i Tolouse, 9 april 2018.
Järnvägsarbetare strejkar i Tolouse, 9 april 2018. Foto: Eric Cabanis/TT

ANALYS. Strejker har stjälpt franska politiker förr. Men den här gången är stödet för de järnvägsanställda mindre än tidigare. Nu finns dessutom ett yttre tryck: reformer är nödvändiga för att det franska statliga järnvägsbolaget ska klara sig när EU:s tågmarknad öppnar sig för konkurrens.

Historien för franska politiker som ger sig in på att reformera järnvägen förskräcker. När Alain Juppé  försökte 1995, då premiärminister, utbröt omfattande strejker som till slut tvingade honom dra tillbaka förslagen. Protesterna liknades vid studentupproret 1968.

Nu är det dags igen. President Emmanuel Macron har utlovat en liberalisering och modernisering av ekonomin och turen har kommit till järnvägen. Pengar ska sparas, de förmånliga anställningsvillkoren stramas åt och bolagsformen ändras från statligt verk till aktiebolag. Genast är protesterna och strejkerna där.

Men den här gången är flera saker annorlunda. Till Macrons fördel talar att fransmännen inte längre ställer sig lika unisont bakom de anställda vid järnvägen. Tre av fyra säger sig stå bakom reformerna och över hälften tycker att strejken är omotiverad.

Läs också: Macron i unik DN-intervju: ”Underskatta inte Europas populister”

Dessutom är reformerna inte bara ett resultat av Macrons ideologiska övertygelse och försök att få ner Frankrikes höga offentliga finanser. Den här gången finns också en yttre press. Från och med 2020 har nämligen EU beslutat att öppna upp järnvägsmarknaden för konkurrens.

Bolag från länder i alla av unionens medlemsländer ska kunna vara verksamma i hela EU utan begränsningar vad gäller persontågstrafik. Då gäller det för det franska statliga järnvägsbolaget SNCF att vässa knivarna. Och tiden är knapp. Redan 2019 ska det gå att lägga bud genom offentlig upphandling.

Än så länge står SNCF dåligt rustad inför den kommande konkurrensen. Till skillnad från i Sverige, som tillsammans med Storbritannien är det land i EU som har öppnat upp tågmarknaden mest, har SNCF monopol på järnvägstrafiken i Frankrike. Pressen på förändringar har därför varit begränsad.

Resultatet är ett bolag tyngt av skulder på 46 miljarder euro (473 miljarder kronor). Det beror på att så mycket pengar har plöjts ner i snabbtågen TGV, hävdar facket. Men Macron pekar på frikostiga anställningsförmåner som tidig pension, gratis tågbiljetter, gratis hälsovård och i vissa fall subventionerat boende. Allt detta ska bort, enligt Macron. Men med historien i bakhuvudet går han ändå ganska försiktig fram. De nya villkoren ska bara gälla nyanställda.

Mycket står på spel i järnvägsstriden. Många är de franska ledare som har tvingats vika sig inför gatans parlament. När de väl gjort det en gång blir även andra reformer tuffare att genomföra. Och Macrons ambitioner slutar inte vid järnvägen. Han vill reformera hela den offentliga sektorn, som sväljer 56 procent av BNP och är störst i hela EU.

Läs också: Tåganställda utmanar Macron med storstrejk

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.