Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Marknaden för båtar har äntligen fått vind i seglen

Efter sju års motvind har det äntligen blivit lite medvind för den svenska båtbranschen. Exporten ökade i fjol och fler svenskar spås vilja köpa båt framöver.

Miljontals svenskar vistas på sjön varje år, och båtlivet i Sverige omsätter miljardbelopp. Finanskrisen 2008 resulterade dock i en tuff tid för båtbranschen och marknaden för både nya och begagnade båtar tog stryk. Men i fjol vände vinden och säsongen blev den bästa sedan 2007.

– Detta är första året vi vågar säga att det har vänt. Svensk ekonomi går bra nu och folk vågar därför göra de här investeringarna, säger Mats Eriksson, vd för Båtbranschens riksförbund Sweboat.

Förutom att den svenska ekonomin går bra spelar även faktorer som låg ränta, väder och en minskad begagnatmarknad in på trendlyftet.

I snitt ökade branschens försäljning med 15 procent under 2015, och den beräknade prognosen för i år och framåt är en ökning med ytterligare 10 procent. En ökning från 5,5 miljarder till 6 miljarder.

Men framför allt är den ökade exporten med 20 procent glädjande.

– Exporten har haft det otroligt tufft de senaste åren vilket påverkat många svenska båtvarv. Om båtbranschen har minskat med drygt 40 procent i snitt så har båtvarven minskat med 60 procent i exporter, säger Mats Eriksson.

Totalt omsätter båtbranschen mellan 7–15 miljarder kronor varje år. Av detta står båtförsäljningen för runt 5 miljarder. Årligen säljs mellan 15 000–20 000 båtar. Innan finanskrisen 2008 låg siffran på drygt 25 000, något som Mats Eriksson tror blir svårt att nå i framtiden.

– Jag tror att vi kanske kommer upp i runt 18 000 båtar i år.

Av nyförsäljningen är det framför allt små motorbåtar som går bäst, men även segelbåtarna har börjat ana en lättare bris.

– Segelbåtar är stort men där har begagnatmarknaden nästan varit överetablerad. Detta är första året som det försvunnit en del därifrån, varpå försäljningen av nya segelbåtar har ökat med 20 procent, säger Mats Eriksson.

Även segelbåtstillverkaren Mats Runström vittnar om vind i seglen.

– Det märks en ökad efterfråga, framför allt på mindre segelbåtar men även på större båtar. Även intresset för dagssegling har ökat.

Den ökade försäljningen av båtar märks även på årets ”Allt för sjön” som just nu pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö. Enligt projektledaren Hanse Thorslund har bokningstrycket varit högre än i fjol.

– Förra året hade vi runt 400 utställare och i år är det 450 stycken. Utställningsytorna har ökat, och vi har även några fler utländska utställare i år. Bland annat från Australien och Brasilien.

Styrpulpetbåtstillverkaren Ryds tillverkar ungefär 600 båtar per år och delägaren Håkan Rillner är glad över att branschen börjar få fart igen.

– Det går åt rätt håll och det verkar som att det finns ett uppdämt behov efter alla år som det stått still.

De senaste årens trend med aluminiumbåtar ser även ut att hålla i sig framöver. Enligt Anders Kurtén på Buster Boats finns det flera förklaringar.

– Det ligger i tiden med båtar som är lättunderhållna och lätthanterliga. Dessutom är fritiden fragmenterad, vilket gör att folk inte vill ha en hobby utan flera. Därmed har långfärdsåkningen minskat i popularitet, vilket premierar mindre båtar som är lättare att använda.

Mats Eriksson på Sweboat vittnar om ytterligare en trend bland båtfolket.

– Bekvämlighet. Båtarna ska vara ändamålsenliga och fylla en funktion. Förr i tiden satt båtägarna och beundrade sina båtar från klippan men nu ska den bara ta dig någonstans.

Allt för sjön pågår på Stockholmsmässan mellan 5–13 mars.

Läs mer:
Båtmässan Allt för sjön 2016 ska få branschen på rätt köl

Fakta. Sveriges båtbransch

Sveriges båtproduktion 2015 uppskattades till cirka 4 980 båtar. Av dessa var omkring 76 segelbåtar, 193 motorbåtar och 4 711 småbåtar.

Båtproduktionen i Sverige ligger på cirka 1 miljard kronor årligen.

Båtmarknaden uppskattades 2015 bestå av cirka 16 533 båtar. I den siffran ingår även importerade och begagnade båtar.

2015 exporterades cirka 2 100 båtar till ett värde av cirka 546 miljoner kronor. De största exportmarknaderna är Norge, Storbritannien och Finland.

Båtimporten 2015 var cirka 10 800 båtar från Kina, Finland och Norge och låg på cirka 1 miljard kronor.

Motor- och tillbehörsförsäljningen svarar för drygt 2 miljarder kronor.

Uppskattningsvis finns det cirka 822 000 fritidsbåtar i Sverige.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.