Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/martin-gelin-trumps-boeingbeslut-efter-globala-patryckningar/

Ekonomi

Martin Gelin: Trumps Boeingbeslut efter globala påtryckningar

Foto: Win McNamee/Getty

Efter två dagar av hårda globala påtryckningar har Donald Trump nu stoppat alla amerikanska flygningar med Boeings 737 Max 8. Beslutet kan ha varit ett försök att tämja en större kontrovers kring Trump och den amerikanska regeringens roll i tragedin.

Rätta artikel

USA valde på onsdagen som ett av de sista länderna i världen att förbjuda Boeings 737-modell från fortsatta flygningar. 42 andra länder där modellen använts hade då redan lämnat besked om att förbjuda modellen, efter att den orsakat två dödliga flygkrascher under vintern. Donald Trump och den amerikanska flygmyndigheten FAA höll dock ut längre än de flesta andra länder, sannolikt eftersom Trump personligen står så nära Boeings vd Dennis Muilenburg. Så sent som i tisdags sade flygmyndigheten FAA att de bedömt 737-modellen som fortsatt säker, men på onsdagen gjorde Donald Trump alltså en helomvändning.

Presidenten motiverade beskedet med att ”tryggheten för det amerikanska folket, för alla människor, är vår främsta angelägenhet.” Men mycket tyder på att beslutet kom efter globala påtryckningar, och kan ha varit ett försök att tämja en större kontrovers kring Trump och den amerikanska regeringens roll i flygolyckorna i Etiopien, där 157 personer avled, samt i Indonesien, där 189 personer dog i en flygkrasch i oktober, med samma modell.

CNN avslöjade på onsdagen att åtminstone fem piloter i USA rapporterat problem med att kontrollera planet under de senaste månaderna. Det borde ha inneburit att planen togs ur trafik betydligt tidigare. Wall Street Journal rapporterade i sin tur att en planerad uppdatering av mjukvaran i 737-modellen, som sägs ha orsakat kraschen i Etiopien, fördröjdes kraftigt på grund av myndighetskrisen i USA under vintern. 

Nyheterna har väckt debatt i USA om huruvida Donald Trump, som själv beordrade myndighetskrisen, indirekt kan ställas till svars för den tragiska flygkraschen.

Den utrikespolitiska analytikern David Rothkopf, på tankesmedjan Carnegie Endowment for International Peace, var en av många som ansåg det. Han beskriver Boeingaffären som korrupt, oansvarig och möjligtvis en av ”flyghistoriens största skandaler”:

https://twitter.com/djrothkopf/status/1105916602162315266

Kongressledamoten Dan Kildee, demokrat från Michigan, sade i sin tur att Demokraterna i kongressen kommer att kräva vittnesmål och dokument från Boeing för att reda ut om det skett oegentligheter i hanteringen av varningarna om flygplansmodellens problem.

– Det finns frågor som behöver besvaras och om vi inte kan få de svaren frivilligt så har kongressen en plikt att kräva svaren och vittnesmål från de ansvariga, sade Kildee.

Trump-administrationen har mycket nära band till Boeings ledarskap. Boeing donerade en miljon dollar till Trumps installationsceremoni och har fått en rad fördelaktiga kontrakt under Trumps tid som president, bland annat 600 miljoner dollar för att renovera Air Force One, presidentens flygplan. 

Läs mer: Ingen ersättning för försenade Norwegianflyg