Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 11:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/martin-jonsson-sag-nej-till-annonspengarna-google-och-facebook-sa-faller-fejksajterna/

Ekonomi

Martin Jönsson: Säg nej till annonspengarna, Google och Facebook, så faller fejksajterna

Mark Zuckerbergs Facebook är en av aktörerna som bör säga nej till annonspengarna, enligt DN:s Martin Jönsson. Bild: Eric Risberg/AP

Det är genom att följa pengarna som man får den främsta förklaringen till hur helt nya plattformar för falska nyheter kunnat få så stort genomslag. Men det är inte den enda förklaringen – och för att kunna dämpa genomslaget för den här sortens sajter och uppgifter krävs det omfattande åtgärder på en rad fronter.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in