Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mat väntas öka mest i e-handeln

Boomen för näthandeln med mat har bara börjat. Succén för de färdigpackade matkassarna innebär en fortsatt kraftig ökning i år, tror både e-handlare och analytiker.

Böcker, hemelektronik och kläder är de varor som säljer bäst på nätet. Men det är livsmedel som flest e-handelsföretag tippar som näthandelns vinnare under 2012, visar den senaste e-barometern.

Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research, konstaterar att livsmedelshandlarna har haft det tufft på nätet — fram tills nu.

– Det de säljer är tungt och har låga marginaler, så det är väldigt svårt att lyckas med låga priser, som är det som har drivit väldigt mycket av den övriga e-handeln.

– Men vi börjar nu se att e-handeln inte bara styrs av pris, utan att det är lika mycket en fråga om bekvämlighet och utbud. Den mognaden innebär att det nu kan vara dags även för livsmedel.

Den totala näthandeln med varor ökade i fjol med nästan 11 procent till 27,7 miljarder kronor, vilket motsvarar 5 procent av den svenska detaljhandeln. Under sista kvartalet ökade e-handeln med 13 procent, samtidigt som den traditionella handeln backade något.

– Det är en strukturell förändring som pågår och den påverkar inte minst julhandeln positivt. Man uppskattar att inte behöva stå i köer och trängas utan att i lugn och ro göra sina inköp, säger Arnberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.