Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Ramadan en affärsmöjlighet för butikerna

Den muslimska fastemånaden ramadan kan skapa en affärsmöjlighet för matbutikerna. På Willys i Rissne norr om Stockholm laddas det upp med dadlar, ris och rapsolja.

– Det är en högtid som blir allt större, säger teamchefen Niklas Möller. 

Årets ramadan, som inleds under onsdagen, har redan fått matbutiker att höja kampanjskyltarna på vissa varor. Willys i Rissne satsar stort på att möta kundernas behov under fastemånaden. Kawther Alhadad är här för att handla med sin fem månader gamla son Mehdi. Hon har fastat varje år sedan nio års ålder, men är osäker på hur det kommer att fungera den här gången.

– Jag ska försöka men jag ammar så vi får se hur det går, säger hon. 

I år är fastan extra tuff eftersom den infaller under maj och juni när solen är uppe länge. Det innebär att muslimer som fastar avstår från att äta och dricka under omkring 20 timmar per dygn. 

Inför fastemånaden fyller Kawther Alhadad kylskåp och skafferi med linser, kött, kyckling, sötsaker, smör och piroger, juicer och yoghurt. 

Ramadan kräver många olika matvaror, förklarar Kawther Alhadad.
Ramadan kräver många olika matvaror, förklarar Kawther Alhadad. Foto: Magnus Hallgren

– Fastan avbryts med dadlar. Sedan blir det linssoppa, grytor med ris, något friterat eller juicer och yoghurt. Jag brukar bli sugen på massor av olika saker men det går inte att äta speciellt mycket, säger hon. 

När ramadan är slut firar hon med sin svärfars familj. Tillsammans är de omkring 20 personer. 

– Det blir en fin gemenskap och brukar vara väldigt trevligt. Under fastan ska man tänka på fattiga men efter ett tag tänker man mest på hur jobbigt det är att svälta. Känslan försvinner så fort man har ätit, säger hon. 

Niklas Möller, som är teamchef i butiken, har märkt hur allt fler aktörer inom livsmedelsbranschen har uppmärksammat den affärsmöjlighet som kommer med ramadan. 

– Vi märker att det är en högtid som blir allt större. Det är intressant för oss att få de här kunderna, säger han.

Utbudet anpassas efter de olika faserna av fastemånaderna. Inledningsvis köper butiken in tiolitersdunkar med rapsolja och tiokilossäckar med ris.

Försäljningsökningen av produkterna är tydlig. Butiken säljer minst dubbelt så många stora säckar ris. För oljan är försäljningsökningen omkring 50 procent.

Dadlar – en ramadanfavorit.
Dadlar – en ramadanfavorit. Foto: Magnus Hallgren

En nykomling är vitosten av varumärket Puck som främst används inom matlagning, i wraps och i småkakor. 

Det är först när ramadan börjar närma sig festen eid al-fitr, som inträffar efter att fastemånaden är slut, som det går att se en större skillnad, enligt Niklas Möller. Halalkött, som finns av lamm, nöt och kalkon, säjs extra mycket under den perioden. 

– Det är då det roliga händer. Många handlar med släkten och kommer hit kanske nio personer med tre kundvagnar. Då säljer vi mycket av stora boxar med lamm och sådant som ska användas till den stora måltiden, säger han. 

Niklas Möller ser det som en tillgång att ha personer på plats som tipsar om varor som saknas. Medarbetaren Hassan Hussein fastar varje år. 

– För att förbereda oss dricker vi mycket kaffe. Vi äter också mycket grönsaker, vattenmelon, havregryn och sötsaker som kanelbullar under fastan, säger han. 

Även Icas handlare förbereds inför fastemånaden. Alla butiker får tips om att köpa in kikärtor, dadlar, linser, dolmar, halalkött och färska kryddor. Daniel Özer, som driver Ica Nära i Vallby i Västerås, säger att ramadan märks tydligt bland kunderna i området. Utöver att köpa in extra mycket baljväxter, groddar, dadlar och bröd krävs även ytterligare planering. 

– Vi märker att försäljningen kommer senare på dagen. Antalet kunder på kvällarna ökar, framför allt mellan 18-22, säger han. 

På Coop gör man inga skillnader i sortimentet men skyltar vissa varor extra mycket i områden där många fastar, enligt kommunikatören Åsa Sandberg. 

Populära varor under ramadan:

1. Dadlar

2. Basmati- och jasminris

3. Lamm

4. Matolja (framför allt rapsolja)

5. Kyckling- och hönspastejer

Källa: Willys

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.