Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 17:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/mcdonalds-vill-bli-smartare/

Ekonomi

McDonald's vill bli ”smartare”

Foto: Miso Robotics/Splash

För att hålla sig i täten av snabbmatsbranschen ska restaurangkedjan McDonald's nu bli ”smartare”. Det skriver Finansavisen.

Direkt Text

År 2013 började resultaten försämras då allt fler kunder övergav de gamla trotjänarbolagen till förmån för nya uppstickare i burgarbranschen. Två år senare kom Steve Easterbrook som ny vd till McDonald's för att vända utvecklingen, bland annat genom att ta tekniksprång, och hittills har det gått relativt bra.

På vissa restauranger förbereds order som läggs via en smartphoneapp och sedan görs i ordning automatiskt när kunden kommer inom 300 meter från restaurangen. På drive-through-restauranger testar bolaget teknik som kan scanna bilens registreringsnummer och föreslå lämplig mat, baserat på tidigare beställningar eller baserat med utgångspunkt i dagens väder.

McDonald's försöker anpassa sig till teknik som används av Amazon, Facebook och Google för att personalisera kundupplevelsen. På sikt är det inte omöjligt att McDonald's kan veta att du vill ha en Big Mac med extra sallad och minimorötter redan innan du vet det själv, skriver Finansavisen.

Ämnen i den här artikeln:

McDonalds
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt