Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

McDonalds vinner på sänkt arbetsgivaravgift

När arbetsgivaravgiften för ungdomar sänks kommer hamburgerkedjan McDonalds att tjäna många miljoner — utan att skapa ett enda nytt ungdomsjobb. Sänkningen gäller även dem som redan är anställda.

Från den 1 juli införs regeringens satsning som ska underlätta för ungdomar att få arbete. McDonalds, som är Sveriges största ungdomsarbetsgivare, räknar med att företaget kommer att tjäna omkring 50 miljoner per år på subventionen, skriver LO-Tidningen.

Minskningen av arbetsgivaravgiften kommer inte att förändra företagets anställningspolitik, eftersom kedjan redan är en så stor ungdomsarbetsgivare.

- Varje McDonaldsrestaurang är ett eget bolag med sina egna förutsättningar. På många ställen kan man säkert anställa fler, medan andra är nöjda med den personalstyrka och den servicenivå som redan erbjuds i dag, säger bolagets presschef Claes Eliasson till tidningen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.