Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 22:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/medieanalytikern-om-kopet-ritar-om-kartan-helt-och-hallet/

Ekonomi

Medieanalytikern om köpet: ”Ritar om kartan helt och hållet”

Bonnier News och Amedias köp av mediekoncernen Mittmedia ökar koncentrationen på den svenska mediemarknaden. Robert Rosén, som tidigare var chefredaktör för Mittmedia-ägda Gefle Dagblad och som i dag arbetar som medieanalytiker, ser positivt på utvecklingen. 

Ida Yttergren
Rätta artikel

– Jag tycker det är intressant, bra och spännande. Det är framför allt viktigt att det kommer in en kapitalstark köpare med målsättningen att försöka rädda alla de här lokaltidningarna, säger Robert Rosén. 

Norska Amedias intresse i koncernen hade han förutspått före andra. 

– Det är en jättebra mediekoncern med stora framgångar. Till skillnad från Bonnier har de ett stort kunnande om lokala tidningar, säger han. 

Vad innebär affären för medie-Sverige? 

– Det låter klyschigt men man ritar om kartan helt och hållet. Det här är en situation vi aldrig har sett i Sverige, säger Robert Rosén. 

Han påpekar att det inte var länge sedan som politiker förespråkade mångfald, ett stort antal ägare och en så stor bredd av åsikter som möjligt inom branschen. 

– Det var ju en annan tid då man såg till hur det alltid hade varit med mediemarknaden. Sedan har verkligheten kommit ikapp. Det har inte gått bra för Stampen och Mittmedia har hamnat i kris. Hela mediebranschen slåss mot minskade annonsintäkter, säger Robert Rosén. 

Vilka förändringar tror du vi kommer se inom lokaljournalistiken? 

– Jag hoppas verkligen att det blir bättre. En paradox har varit att inte minst Mittmedia har sett sig själva som pionjärer. För mig har det varit en gåta eftersom varenda läsare från Nynäshamn till Örnsköldsvik har kunnat notera att allt mer material tagits fram centralt, inte lokalt. 

Han fortsätter: 

– Deras självbild har inte varit korrekt. Det hoppas och tror jag att Bonnier tillsammans med Amedia kommer att ändra på. Jag hoppas också att de i någon mån för tillbaka tidningarna till vad de var, säger Robert Rosén. 

Läs mer: Bonnier News och Amedia köper mediekoncernen Mittmedia