Medieforskare: Tittare kan få betala mer för innehållet - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Medieforskare: Tittare kan få betala mer för innehållet

Ernst Kirchsteiger en del av innehållet i TV4. Arkivbild.
Ernst Kirchsteiger en del av innehållet i TV4. Arkivbild. Foto: Alexander Kvist/TV4

Med en tung aktör som Telia i ryggen får TV4 och Cmore kraft att konkurrera om dyra sändningsrättigheter. Någonting som enligt medieforskaren Jonas Ohlsson skulle kunna drabba tittarna i slutändan. 

Enligt Jonas Ohlsson, som forskar på medieekonomi och mediestruktur vid kunskapscetret Nordicom, är sändningsrättigheter en av de stora kassakorna i tv-branschen just. I synnerhet idrottsrättigheter. 

Han tror inte affären lär innebära några skrämmande förändringar för tittarna på kort sikt. Långsiktigt däremot kan man komma att se förändringar både i utbud och till viss del pris. 

– Det finns ju två delar av rättigheterna. Film och tv-serier och så finns idrottsrättigheter. Tittar man på idrottsrättigheterna har Bonnier inte lyckats så bra hittills. Mycket av det som låg i Cmore tidigare har förlorats till andra aktörer, säger Jonas Ohlsson. 

Enligt honom har Cmore varit en förlustaffär för Bonnier. Lönsamheten har varit dålig och flera stora idrottsrättigheter har förlorats. Bland annat har SBS Discovery, med Kanal 9, Dplay och Eurosport, nyligen förvärvat tunga rättigheter till allsvenskan från och med 2019. 

Med ett stort företag som Telia i ryggen kan Cmore och TV4 få bättre chanser i kampen om rättigheterna. Men när dyra rättigheter ska köpas måste någon också betala. I det här fallet utesluter inte Jonas Ohlsson att det blir tittarna. 

– När konkurrensen ökar och priserna drivs upp är det klart att det i slutändan kommer hamna hos tittarna. Sändningsrättigheternas värde har växt och priserna följer efter, så är det oavsett vem som äger rättigheterna, säger Jonas Ohlsson. 

Samtidigt betonar han att det är en konkurrensutsatt marknad där priserna inte kan höjas hur mycket som helst. 

– Då kommer ju andra aktörer och erbjuder någonting bättre. 

Hittills är det främst reklamen i TV4 som genererat de stora pengarna enligt Ohlsson, men han tror på en generell förändring i tv-världen så småningom. 

– När konjunkturen så småningom svänger kommer reklamintäkterna minska och i förlängningen vill alla hamna i ett läge där tittarna betalar för sig, säger Jonas Ohlsson. 

Affären ligger just nu för granskning hos Konkurrensverket. Blir den godkänd beräknas den kunna bli klar först under andra halvåret av 2019. 

– Affären måste bli godkänd och genomföras innan man kan spekulera allt för mycket. Sedan får man se hur de väljer att organisera sig och hur de väljer att satsa innehållsmässigt, om det blir sporträttigheterna man kommer rikta in sig på eller någonting annat, säger han. 

I offentliggörandet av affären tydliggjorde Telia att de värdesätter ett redaktionellt innehåll som är oberoende av dess ägare. 

”Företaget får i och med förvärvet ett viktigt uppdrag att säkerställa att oberoende journalistik upprätthålls gentemot ägare, styrelse och ledning”, skriver styrelsen i ett uttalande. 

– Om affären blir av kommer de ha en stark position på bredband, tv-distribution och innehåll. De får ett väldigt stort inflytande på hela näringskedjan för många människors mediekonsumtion, säger Jonas Ohlsson. 

Men han tror inte man ska oroa sig för att det redaktionella innehållets oberoende påverkas av ägandet. 

– Erfarenheter från liknande affärer i andra länder ger inte fog för att det skulle vara någon risk ur ett oberoendeperspektiv, säger Jonas Ohlsson. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.