Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mer framgångsrik på jobbet med sociala medier

Flitiga användare av sociala medier trivs bättre på jobbet och är mer framgångsrika i karriären, visar Googles senaste rapport.

Istället för att stjäla medarbetarnas tid så gagnar sociala verktyg som Facebook och Twitter karriären.  Karriärister är dubbelt så ofta aktiva på sociala medier, visar en ny studie från Google där 2.700 chefer svarat on-line.

– De som är duktiga i nätverk har högre lön och fler befordringar, det har vi vetat länge. Med de sociala medierna har de fått bättre verktyg, säger Robin Teigland, docent vid Handelshögskolan i Stockholm till DN.se.

86 procent ihärdiga användare av sociala verktyg uppgav att de nyligen blivit befordrade och 72 procent tror att de sannolikt kommer att bli det. Bland icke-användare var motsvarande siffror 61 respektive 39 procent.

Mer än en tredjedel av de som är mycket aktiva på sociala medier säger att de är mycket nöjda med sina jobb jämfört med 18 procent av icke-användarna.20 procent av de svarande tror att de skulle vara mer produktiva på jobbet om de använde sociala medier.

Enligt henne har de grundläggande principerna för nätverk inte förändrats. Vi har fortfarande ett litet antal starka länker - som familj och nära vänner - som vi litar på och ett betydligt större antal svaga länkar som ingår i våra kontaktnät på samma sätt som vi förr i världen skickade julkort till bekanta. Snittantalet vänner på Facebook ligger på omkring 130 personer och det är inte särskilt många fler än förr.

– Men det är inte antalet kontakter som är intressant. Det är rätt kontakter som är intressant. De som brygger broar mellan olika grupper är mer framgångsrika, säger Robin Teigland.

Hur skaffar man sig rätt kontakter då?

– Det tar tid och man måste välja en plattform. Man hinner inte vara på alla. Sedan måste man lära sig normerna på den plattformen. Börja med att observera innan du ger dig in och postar inlägg. Ta en sak i taget, man kan inte ändra allt över en natt, säger hon.

 

 

 

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.