Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-22 14:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/metros-rekonstruktion-rullar-pa-trots-skatteverkets-ovilja/

Ekonomi

Metros rekonstruktion rullar på – trots Skatteverkets ovilja

Stockholms tingsrätt. Arkivbild. Foto: Magnus Hallgren

Krisdrabbade Metros rekonstruktion fortsätter – trots att Skatteverket inte vill det. Det beslutades vid ett möte i Stockholms tingsrätt på måndagen, rapporterar Medievärlden.

Rätta artikel

Beslutet som fattades på borgenärsmötet innebär att Metros rekonstruktion får fortsätta till den 28 juni, skriver Medievärlden.

– Det var ett förväntat beslut, säger Metros vd Christen Ager-Hanssen till DN.

I slutet av mars beviljade tingsrätten Metros begäran om rekonstruktion. Den krisdrabbade gratistidningen brottas med skatteskulder på över 11 miljoner kronor, samt ytterligare över en miljon i skulder för moms som inte betalats till Skatteverket i februari. På mötet meddelade den krisdrabbade tidningen att man vill skriva ner samtliga skulder med 75 procent. Där framkom också att ett stort antal Metroanställda ska sägas upp.

Rekonstruktören Helena Ståbi har sagt till DN att det blir svårt att rädda Metro genom rekonstruktion om inte Skatteverket går med på att skriva av en del av företagets skulder. Beskedet från Skatteverket på måndagen var dock att myndigheten inte tycker att rekonstruktionen ska få fortsätta.

– De biföll inte. Det är stor skillnad på att avstyrka och att inte bifalla, säger Metros vd Christen Ager-Hanssen.

Hur ska ni kunna rädda Metro om inte Skatteverket vill samarbeta med er?

– Jag har lärt mig en sak och det är att aldrig spekulera. Man tar en sak i taget, och det är det bästa.

Metros ekonomiska läge har bland annat inneburit att medarbetare inte fått ut sina löner som de ska, och enligt Medievärlden finns planer på att banta ner antalet medarbetare från 140 till runt 70. Christen Ager-Hanssen har gått ut med flera förslag på hur man kan göra om Metro till en veckotidning med mer fokus på digital distribution och mindre på pappersutgåvan.

– Att vi ska ha det på det sätt vi haft det med all den administration som kostar, det finns inte på kartan. Vi kommer aldrig att distribuera i tunnelbanan igen, det är totalt ineffektivt och helt idiotiskt. Det är ett förlegat system, SL är det minst effektiva distributionssättet som finns och tillför oss noll värde, säger Christen Ager-Hanssen.