Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mikrobryggerier oroas av nya regler

Mikrobryggerier erbjuds kvalitetssäkring, bättre kundinfo och en effektivare spridning av ölsorter i hela riket. Men Systembolagets nya regler gör att satsningen möter kritik — från just småskaliga bryggerier.

Reglerna handlar om att mikrobryggerier själva ska börja bekosta transporten till Systembolagets depå i Örebro. I nuläget kan de små bryggerierna leverera och sälja sina drycker i de tre butiker som ligger närmast. När nya regler börjar gälla den 1 september kan ölen däremot ställas på hyllor i upp till tio butiker, inom en radie av tio mil, så länge det finns efterfrågan.

- Först trodde jag att detta skulle gynna oss eftersom vi finns i en storstad nära flera Systembolag. Men det verkar inte bli så, jag har hört att många småbryggerier förlorat vissa ölsorter i stället, säger Niklas Jakobson, marknadsansvarig på Sthlm Brewing Co.

Systembolagets ambition är att den redan populära mikroölen ska få ännu större spridning.

- Det gör vi genom att kvalitetssäkra sortimentet, göra smakbeskrivningar och erbjuda provsmakning för skribenter, säger Lennart Agén, presschef hos Systembolaget.

Om det inte vore för den nya — dyrare — logistiken skulle förmodligen fler bryggerier jubla åt förändringen. Mest sura miner finns hos bryggerier där Örebro inte ligger runt bryggeriknuten.

- Det blir alldeles för dyrt att behöva leverera varje vecka — oavsett hur få kollin det gäller, säger Jakobson.

Systembolaget idkar dock viss självkritik och menar att kommunikationen om de nya reglerna borde ha varit bättre. Samtidigt flaggar Agén för att reglerna kan behöva justeras om det dyker upp problem som varken bolaget eller leverantörerna tänkt på.

- Rent ekonomiskt blir det ju en försämring för vissa bryggerier eftersom Systembolaget tidigare tagit ansvar för att skicka varor i hela landet. Men varje bryggeri får göra en affärsmässig bedömning om de vill betala frakten till Örebro och vara beställningsbara i hela landet, säger Agén.

Mikrobryggeriernas största marknad är lokalområdet och där blir det samma regler som tidigare, påpekar Agén. Men det är efterfrågan som avgör huruvida ölen får en hyllplats på ett bolag nära bryggeriet.

- Det räcker ju inte med att man är ett lokalt bryggeri.

Fakta. Mikrobryggerier

Ett mikrobryggeri bedriver hantverksmässig och småskalig produktion av öl.

Experimenterande och råvaror av högsta kvalitet är kännetecken för mikrobryggerier.

Sedan EU-inträdet har antalet mikrobryggerier i Sverige ökat i snabbt takt. I fjol fanns det ett hundratal svenska mikrobryggerier.

Källa: NE (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.