Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Miljardrustning av järnväg – resenärer får byta tåg

Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.
Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket. Other: Beatrice Lundborg

Nu sätter Trafikverket i gång renoverings­arbetet av getingmidjan, den största underhållssatsningen någonsin. Drygt tre ­miljarder satsas på järnvägssträckan, något som borde ha gjorts långt tidigare, enligt Stockholms Handelskammare.

Störningar på getingmidjan, tvåkilometerssträckan mellan Stockholm central och Stockholm södra, är inget nytt. Sträckan har trafikerats av i genomsnitt 600 tåg per dygn och förra året rapporterade SVT att en skena i rälsen spruckit rakt av på den konstant överbelastade sträckan. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon förstärker att det är hög tid för renovering.

– Sträckan har nått sin tekniska livslängd så hade vi inte gjort något nu så hade vi varit tvungna att sätta ned hastigheten och i förlängningen stoppa trafiken helt, säger hon.

Lena Erixon menar att City­banans färdigställande var en förutsättning för att kunna renovera getingmidjan. När hälften av trafiken omdirigeras kan störningarna begränsas.

– Nu kan vi planera på ett sådant sätt att det får minsta möjliga trafikpåverkan, trots att vi gör en totalavstängning.

Getingmidjan stängs av i tre åttaveckorsperioder under kommande somrar, och såväl snabbtåg som intercity- och regionaltåg påverkas.

– Vi ser att folk kan hantera att det blir besvärligt ett tag om man vet att det blir bättre sedan, menar Lena Erixon.

Resenärer tvingas under helavstängningen att byta tåg, antingen i Flemingsberg eller Södra station, och hoppa på ett pendeltåg för att åka resten av sträckan. Exakt hur mycket restiderna förlängs är i dagsläget inte klart.

– Vi är ändå nöjda att vi kan lösa det med pendeltåg och inte bussar för då hade det kostat mycket mer tid, säger Lena Erixon.

Trafikverket beräknar att samhällskostnaderna när det står stilla på Getingmidjan uppgår till 10–20 miljoner per dag. Regeringen höjde underhållsanlaget till järnvägen med 47 procent – till 125 miljarder – och 3,1 miljarder lades på reinvesteringen i Getingmidjan.

SJ är en av de som drabbas hårdast av renoveringen.

– I det korta perspektivet har det här en omfattande påverkan på oss och våra resenärer. Nu planerar vi för att våra resenärer ska känna så lite obehag som möjligt under renoveringstiden, säger SJ:s ställföreträdande presschef Tobbe Lundell.

Han menar samtidigt att renoveringen är en nödvändighet för att SJ ska uppnå målet för 2020.

– I det långa loppet påverkar det här oss extremt positivt och vårt gemensamma branschmål är att punktligheten för tågen ska ligga på 95 procent om tre år.

Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, säger att renoveringen av getingmidjan är ett otroligt viktigt projekt men att det i de bästa av världar borde ha gjorts långt tidigare.

– Nu görs detta samtidigt som många andra stora projekt som exempelvis Slussen och det är nu viktigt att det sker en bra samordning av vad som sker runtomkring.

Att knyta ihop Norra- och Södra länken – ett projekt som kallas Östlig förbindelse – är ett annat av Trafikverkets regeringsuppdrag, men det har nu strukits.

– Det är en hård konkurrens om objekt men vi behöver investera i både järnväg och väg, säger Maria Rankka och fortsätter. Nu stryks Östligt förbindelse, trots alla kostsamma förstudier och projekteringar och trots det är en utpekad brist.

Första helavstängningen av getingmidjan sker sommaren 2018 och då blir det arbete dag och natt för att hinna klart till hösten 2020.

– En så hårt trafikerad järnvägssträcka kan inte vara avstängd längre än absolut nödvändigt, säger Lena Erixon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.