Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-21 00:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/miljardvinst-for-spotify/

Ekonomi

Spotifys aktie faller trots vinstrapport

Historisk vinst för Spotify. Foto: Fanni Olin Dahl/TT

Under fjärde kvartalet redovisar Spotify för första gången i företagets historia en rörelsevinst. Bolagets största inkomstkälla, premiumanvändarna, ökade med 25 miljoner under perioden. Trots vinsten backar aktien på New York-börsen.

Rätta artikel

Musiktjänsten Spotify redovisar en rörelsevinst för fjärde kvartalet på 94 miljoner euro, närmare en miljard kronor. Under motsvarande period i fjol gjorde bolaget en förlust på 87 miljoner euro. Snittprognosen bland analytiker låg på en rörelseförlust på 17 miljoner euro, enligt SEB.

I bolagets egna utsikter talades det om ett rörelseresultat under fjärde kvartalet i spannet 15 miljoner euro till –35 miljoner euro.

Vid utgången av perioden uppgick antalet månatliga abonnenter till 207 miljoner, jämfört med 160 miljoner vid samma tidpunkt ett år tidigare.

Antalet betalande abonnenter, så kallade premiumanvändare, som står för den största delen av Spotifys intäkter, ökade till 96 miljoner, från 71 miljoner ett år tidigare. Enligt bolaget är det främst ett resultat av en lyckad marknadsföringskampanj med Google Home samt den årliga kampanjen i samband med helgdagarna vid jul och årsskiftet.

Under kvartalet breddade Spotify sin marknad till 78 länder, från tidigare 65 i och med intåget i Mellanöstern och Nordafrika.

Under 2019 räknar Spotify med att antalet månatliga användare ökar 18–28 procent i årstakt till 245–265 miljoner personer. Antalet betalande abonnenter antas öka med 21–37 procent till 117–127 miljoner personer.

Intäkterna väntas lyfta 21–29 procent till 6,35–6,80 miljarder euro, med en bruttomarginal på 22–25 procent. Och rörelseresultatet beräknas att bil en förlust på 200–360 miljoner euro.

Spotify har också gjort upp om att köpa podcast-producenten Gimlet Media och podcast-plattformen Anchor, enligt ett separat pressmeddelande i samband med bokslutet.

Spotify, som inte vill uppge några finansiella detaljer om uppgörelsen, blir med förvärven en världsledande podcast-producent och ägare av en tung plattform för podcast-skapare.

”Vi är stolta att kunna välkomna Gimlet och Anchor till Spotify-teamet och vi ser fram emot vad vi kan åstadkomma tillsammans”, skriver Spotify-chefen och medgrundaren Daniel Ek i en kommentar.

Bolagets aktie noterades i april på New York-börsen. På New York-börsen föll bolagets aktie med 5 procent när handeln öppnades efter att raportsiffrorna presenterats.

Läs även: Spotify satsar på Mellanöstern och Afrika

Ämnen i den här artikeln:

Spotify
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt