Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-23 18:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ministern-strategi-for-godstransporter-nodvandigt-om-vi-ska-na-klimatmalen/

Ekonomi

Ministern: Strategi för godstransporter nödvändigt om vi ska nå klimatmålen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Foto: Claudio Bresciani/TT

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) är stolt över regeringens nationella godstransportstrategi. Han skyller järnvägens brister på tidigare regeringar.

– Vi genomför den största järnvägssatsningen i modern tid, säger han.

Regeringen satsar 700 miljarder kronor på infrastruktur fram till 2029. Hälften av pengarna går till utveckling av transportsystemet på olika håll i landet. Järnvägen får 125 miljarder till drift och underhåll. I fjol antogs en nationell godstransportstrategi, som innehåller en plan för hur transporterna ska bli klimatsmarta och hållbara.

Eneroth menar att sjöfarten och intermodala transporter, (transporter som är uppdelade mellan väg, järnväg och ibland även sjön, reds anm) är viktiga för att godssektorn ska nå klimatmålen.

– Tiden då transportköpare bestämde sig för ett trafikslag är förbi. Nu tittar man på tillförlitlighet, klimatavtryck och pris. Det kommer att stödja en utveckling där mer gods går på räls och på sjön.

Utsläppen från transportsektorn ökar snarare än minskar i dag. Går arbetet i rätt riktning?

– Det är priset vi betalar för att järnvägen har varit underfinansierad under lång tid. Vi genomför nu renoveringar och nyinvesteringar för att stärka kapaciteten. Det tillsammans med en kraftig förstärkning av sjöfarten lägger på sikt grunden för hållbara transporter.

Han menar att mycket måste göras nu.

– Eftersom godsmängderna ökar kraftigt måste transporterna på väg ställas om. Det handlar dels om elektrifiering och en bränsleomställning, men också effektivisering. Vi har flera projekt på gång för att transportköpare ska samordna sin frakt. Halvfulla ekipage ska inte åka på svenska vägar.

Vad beror det på att nio av tio transporter görs längs väg i dag?

– Framför allt är det på grund av underinvesteringar i järnvägssystemet. Sedan handlar det även om ekonomiska styrmedel. Där arbetar vi med en strategi för en omställning. Vi har aldrig haft en godstransportstrategi tidigare. Det är nödvändigt om vi ska nå klimatmålen.

Transportföretag är upprörda över att banavgifterna höjs samtidigt som järnvägen är eftersatt. Hur ser ni på det?

– Vi ger även klimatkompensationer till godsföretag. Men det är klart att byggandet av ny järnvägskapacitet tar lång tid.

Företrädare för sjöfarten säger att hamnavgifterna är höga. Vad gör ni för sjöfarten?

– Jag är mycket bekymrad över de höga hamnavgifterna. De sätts kommunalt och jag vill att vi fokuserar på det samlade avgiftsuttaget. Jag vill att hamnarna ska förstå vilken avgörande del de spelar i sjöfartens framtid. Vi har också en inrikes samordnare för sjöfarten, som hjälper transportköpare att hitta rätt. Vi har även fördjupat farleder och renoverar kanaler.

Kommer klimatmålen att nås?

– Ja, om vi förmår politiken att samverka med transportköparna. Det största hindret är en annan regering. Med KD och M:s budgetinitiativ i fjol slaktades insatserna på klimatområdet.

Läs även: Utsläppen godssektorns största utmaning

Läs även: Timmer tyngsta lassen på vägarna.