Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-24 22:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ministern-vill-skarpa-lagen-mot-spelreklam-branschens-atgarder-inte-tillrackliga/

Ekonomi

Ministern vill skärpa lagen mot spelreklam – branschens åtgärder inte tillräckliga

Bild 1 av 2 Reklam för nätkasino i tunnelbanan.
Foto: Elin Åberg
Bild 2 av 2 Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har nu tagit emot spelbolagens förslag på hur de själva ska begränsa sin marknadsföring.
Foto: Elin Åberg

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har nu tagit emot spelbolagens förslag på hur de själva ska begränsa sin marknadsföring.

Han är inte nöjd med resultatet.

– De här åtgärderna är inte alls tillräckliga. Nu kommer vi titta på regelskärpningar och lagändringar, säger Ardalan Shekarabi.

Rätta artikel

Spelbolagens intensiva marknadsföring har fått hård kritik de senaste månaderna. För några veckor sedan kallade civilministern spelbolagen till ett möte om situationen. Spelbolagen fick då till den 31 mars på sig att komma fram med egna riktlinjer som märkbart skulle minska aggressiviteten i spelreklamen – både vad det gäller innehåll och mängd. Annars skulle regeringen vidta tvingande åtgärder. 

– De kom tillbaka med sitt förslag på riktlinjer i torsdags. Det vi gjort det senaste dygnet är att vi har analyserat riktlinjerna. Jag konstaterar att de här åtgärderna inte alls är tillräckliga, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

Enligt Shekarabi beskriver förslagen i princip redan gällande lagstiftning. 

– De här riktlinjerna kommer inte leda till märkbar förändring. Nu kommer vi titta på regelskärpningar och lagändringar och går vidare med regeringens plan för hur det här ska hanteras. 

När kommer vi egentligen att se hårdare tag från regeringens sida?

– Vi kommer presentera vår plan inom kort och ambitionen är att få till en regelskärpning under den här mandatperioden.

En plan ska kunna presenteras innan sommaren, enligt Shekarabi. 

Gustaf Hoffstedt, som är generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, tycker att riktlinjerna som lades fram för civilministern visst var tillräckliga.

– Om man skulle följa riktlinjerna vi lade fram skulle det leda fram till en icke-aggressiv reklam och det tycker jag hade varit värt att stödja.

Han tycker sig se en positiv förändring gällande spelreklamen med fler ansvarsmeddelanden och en mjukare tonalitet. Han håller däremot med om att volymen spelreklam har varit för stor.

– Men den totala volymen kommer att minska när det gått längre tid efter att lagstiftningen trädde i kraft. Då tycker jag att det är olyckligt när man ger sig in i lagändringar redan nu. Jag skulle önska att alla inblandade ger den här nya spellicensordningen bättre chanser än att man börjar nedmontera den redan nu, säger Gustaf Hoffstedt.

Civilministern uppger att regeringen nu tittar på hur andra länder har agerat i frågan. Italien har infört ett totalförbud mot spelreklam och Storbritannien har till exempel stoppat spelreklam i samband med sportsändningar. Men experter som DN tidigare pratat med menar att det skulle behövas en grundlagsändring för att begränsa mängden spelreklamen ytterligare i Sverige.

– Den initiala bedömningen är att en grundslagsändring bara skulle behövas om spelreklamen skulle förbjudas helt. Ett totalförbud mot spelreklam är ur mitt perspektiv sistahandsalternativet, säger Shekarabi.

I helgen presenterade Folkhälsomyndigheten siffror om att svenskarna med allvarliga spelproblem har blivit 45 procent fler under de senaste tre åren.

– Det stärker mig i tron att det var nödvändigt att omreglera spelmarknaden från och med årsskiftet och återta kontrollen. Men nu behöver vi komplettera med ytterligare konsumentskyddsregler för att skydda de mest utsatta, säger civilministern.