Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 17:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/minskad-bilforsaljning-i-kina-ger-eko-i-hela-varlden/

Ekonomi

Minskad bilförsäljning i Kina – ger eko i hela världen

En Volvo XC40 visas upp på en bilmässa i Peking i april förra året.
En Volvo XC40 visas upp på en bilmässa i Peking i april förra året. Foto: Andy Wong/AP

Försäljningen av bilar faller i Kina för första gången på över 25 år. Antalet sålda passagerarfordon på världens största bilmarknad minskade med nästan sex procent under 2018. Det tydliga trendbrottet blev offentligt samtidigt som Kina och USA avslutade ett möte om hur handelskonflikten mellan länderna ska lösas. 

Torbjörn Petersson
Rätta artikel

Nedgången till 22,3 miljoner sålda bilar under 2018 hör delvis ihop med just handelskriget med USA och osäkerheten den sprider bland kinesiska konsumenter. Det är första gången sedan 1992 som en tillbakagång registreras. 

Kinesiska konsumenter är sedan tidigare oroliga för vad den osäkra utvecklingen av Kinas ekonomi i stort ska betyda för deras privata del.

Internationella valutafonden har sänkt prognosen för tillväxten i Kina och förutspår att den faller från 6,6 i fjol till 6,2 procent under 2019. I december föll tillverkningen i industrin för första gången på två år. 

Invånare som tidigare inte tvekat att ta av sina besparingar för att köpa en ny bil håller nu i stället i pengarna.

Den växande försiktigheten gäller för övrigt inte bara bilar. Apple rapporterade nyligen en kraftig försämring av försäljningen av Iphone-telefoner i Kina.

Ytterligare en orsak till nedgången i fordonsbranschen är, enligt bedömare, att den kinesiska staten under förra året slutade att subventionera bilar med liten motorstorlek med skatterabatt, en policy som hade pågått sedan 2015.

Nyheten om den sjunkande försäljningen kommer att ge eko över världen.  

Statistiken understryker behovet för Kina att lösa den utdragna handelskonflikten med USA. Har parterna inte kommit överens den 1 mars har USA:s president Donald Trump hotat med att gå vidare med planen att höja tullarna från dagens tio procent till 25 procent på importerade kinesiska varor till ett värde av 200 miljarder dollar.

På hemmaplan planerar Kina i år att lansera ett stimulanspaket som ska locka landets över en miljard konsumenter att låta pengarna rulla. Förhoppningen är att det ska leda till köp av inte bara fler bilar igen, utan även av kylskåp, övrig köksutrustning och tvättmaskiner i ett allmänt försök att främja ekonomisk tillväxt och motverka effekterna av handelskriget, om det fortsätter.

Kommentaren fälldes av Nationella utvecklings- och reformkommissionens biträdande ordförande Ning Jizhe, då NDRC som Kinas främsta ekonomiska planeringsbyrå före årsskiftet presenterade beslutet att 2019 nå högkvalitativ tillväxt med hjälp av inhemsk konsumtion.

Försäljningen av vitvaror har fortsatt att falla sedan handelskriget började i juli.

Exakt vad i stimulanserna ska bestå är inte helt klart, men tidigare har den kinesiska staten erbjudit subventioner på hushållsapparater till invånare på landsbygden.

Nyheten om den sjunkande bilförsäljningen i Kina har redan fått följder i andra länder.

Internationella tillverkare har de senaste åren expanderat både produktionen och försäljningen i Kina. Nu kommer det första tydliga bakslaget på den nya jättemarknaden.

På torsdagen meddelade Jaguar Rover att bolaget ska minska antalet anställda i Storbritannien med 5.000 av totalt 40.000. Minskningen av sålda dieselbilar och förväntad ökad konkurrens sedan Storbritannien lämnat EU anges som skäl, men den största orsaken sägs vara nedgången i Kina. 

Även biltillverkaren Ford meddelar att tusentals jobb kan försvinna i Storbritannien och på andra platser i Europa när verksamheten förändras.

Läs även: Tusentals jobb kan försvinna från Ford