Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-04 21:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/mitt-i-coronakrisen-ikea-storsatsar-pa-kinesisk-e-handelssajt/

Ekonomi

Mitt i coronakrisen – Ikea storsatsar på kinesisk e-handelssajt

Ikea-varuhusen i Kina har hållits stängda under utbrottet av det nya coronaviruset.
Ikea-varuhusen i Kina har hållits stängda under utbrottet av det nya coronaviruset. Foto: Chinatopix/AP

Ikeamöbler börjar säljas på den kinesiska e-handelsplattformen Tmall. Nyheten kommer strax efter att möbeljätten börjat öppna varuhusen i Kina efter att de hållits stängda i över en månad. 

Omkring 3.600 Ikeamöbler börjar säljas på Alibabas e-handelsplattform Tmall. 

– Vi vill komma närmare vår vision, som är att skapa en bättre vardag för de många människorna genom att erbjuda heminredningsartiklar. Det gäller även i Kina, säger Tolga Öncü, försäljningschef för Ingka Group, företaget som driver de flesta Ikeavaruhus. 

Han säger att Ikea under drygt ett år arbetat för att se hur det går att utnyttja potentialen på en digitaliserad marknad som Kina. 

– Vi vill komma närmare människor där de shoppar och fick möjligheten att öppna en virtuell butik via Alibaba, säger Tolga Öncü. 

Ikea har hållit samtliga 30 varuhus stängda sedan slutet på januari till följd av utbrottet av det nya coronaviruset som började i staden Wuhan i Hubeiprovinsen. Men de senaste två veckorna har företaget börjat öppna varuhusen igen. Under helgen meddelade en talesperson för företaget att nio varuhus öppnar igen, utöver de fem som redan öppnats, enligt TT. De 30 varuhusen i Kina har omkring 14.000 medarbetare. 

Samarbetet med Alibaba inleddes innan krisen kring det nya coronaviruset var ett faktum. Viruset fick inte företaget att ändra sina planer. 

– Det är två separata händelser. Den enda konsekvensen coronaviruset har haft för lanseringen var att den skedde i en digital miljö i stället för att vi alla samlades fysiskt, säger Tolga Öncü. 

Det blir första gången möbeljätten börjar sälja via en tredjepartsaktör. Försäljningen påbörjades direkt på tisdagsmorgonen. 

– Ikea är världsledande möbelförsäljare som älskas av kinesiska kunder. Det är spännande för oss att hjälpa Ikea att utforska e-handelskanaler och möjliggöra för fler kinesiska kunder att köpa Ikeas produkter på ett mer bekvämt sätt, säger Jiang Fan, chef över Tmall på Alibaba Group, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Så hanterar de stora arbetsgivarna det nya coronaviruset