Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-29 07:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/mobiloperatorerna-om-svenskarnas-nya-surfbeteende/

Ekonomi

Mobiloperatörerna om svenskarnas nya surfbeteende

Foto: TT

Flera mobiloperatörer i Belgien bjuder på fri surf för att underlätta i coronakrisen. Men dylika erbjudanden från svenska operatörer är inte att vänta.

Sedan en vecka tillbaka håller stora delar av Belgien stängt, inklusive restauranger och barer. För att kunderna ska kunna hålla kontakten med nära och kära, samt ha tillgång till underhållning, har flera mobiloperatörer i landet tagit bort begränsningarna på hur mycket data som kan förbrukas.

Det är inget som är på gång hos de stora svenska operatörerna.

– Vi följer utvecklingen och utvärderar på vilket sätt vi eventuellt kan hjälpa våra kunder. Men i nuläget är prio ett att hålla nätet stabilt. Det verkar också vara viktigare än fri surf för kunderna, säger Louise Ekman, kommunikationsansvarig på Tele2.

Är nätet stabilt då?

– I nuläget ser vi inga indikationer på att vårt nät skulle överbelastas. 

Samtidigt som fri surf eventuellt kan bli aktuellt för Tele2 framöver, påpekar Louise Ekman att tilltaget även är förknippat med vissa risker. I takt med att fler håller sig hemma har trycket på nätet ökat. Det har i sin tur exempelvis fått Netflix att sänka videokvaliteten i Europa.

– Om vi ger fri data till alla kunder kan nätet belastas väldigt tungt under lång tid, vilket skulle kunna påverka stabiliteten, säger hon.

Läs mer: Kan spårningar av mobiler bromsa coronasmittan?

Foto: Henrik Montgomery/TT

Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre, är inne på samma linje.

– Vi ser att ett fåtal användare står för en väldigt stor del av dataförbrukningen. Risken om vi släpper den fri är att det blir ojämnt fördelat. Vi vill kunna erbjuda ett bra nät som alla har tillgång till, säger han.

Visserligen har man från Tres sida sett en liten ökning i samtal och dataförbrukning, men inte en tillräckligt stor för att nätet i nuläget skulle vara hotat eller några särskilda åtgärder behöva vidtas.

– Men vi för en dialog med myndigheterna, och om det skulle behövas är vi självfallet öppna att diskutera vad som behöver göras.

Inte heller Telia har övervägt att erbjuda fri surf. För att underlätta för företag erbjuder man emellertid telemötestjänsten ”Teletjänst” fritt i sex månader.

– Vi tittar på vad vi eventuellt kan göra, inte minst för våra småföretagarkunder. Just angående fri surf får vi återkomma längre fram, säger Inger Gunterberg på Telias pressavdelning. 

Läs mer: Internet klarar trycket under coronakrisen – hittills