Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-09 20:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/morris-stockholm-stammer-hm-monstrade-plagg-anses-for-lika/

Ekonomi

Morris Stockholm stämmer H&M – mönstrade plagg anses för lika

H&M:s plagg till vänster, Morris till höger.
H&M:s plagg till vänster, Morris till höger. Foto: Stockholms tingsrätt

Morris Stockholm anser att H&M använder sig av modeföretagets varumärke i designsamarbetet med det brittiska inredningsföretaget Morris & Co. 

Nu stämmer bolaget H&M. 

Ida Yttergren
Rätta artikel

H&M har ett samarbete med det brittiska inredningsföretaget Morris & Co, grundat av den välkända 1800-talsdesignern William Morris. 

Den svenska klädkedjan stäms nu för varumärkesintrång av modeföretaget Morris Stockholm. H&M:s senaste samarbete med Morris & Co. anses innehålla plagg som är alltför lika Morris Stockholms, och logotyperna kan förväxlas. Det framgår i stämningsansökan. 

– Det är ett klassiskt märke med ett klassiskt mönster, säger Marianne Levin, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, med expertis inom mönsterskydd och varumärken. 

Marianne Levin, professor i civilrätt vid Stockholms universitet.
Marianne Levin, professor i civilrätt vid Stockholms universitet. Foto: Staffan Westerlund

Hon vill i dagsläget inte ta ställning i fallet men säger att det är tråkigt om ensamrätten till ett varumärke ska kunna användas på sätt som ligger utanför syftet.

I stämningsansökan, som lämnades in till Stockholms tingsrätt den 8 november, framgår att företaget anser att de mönstrade kläderna H&M säljer inom ramen för samarbetet påminner alltför mycket om Morris Stockholms samarbete med det brittiska designföretaget Liberty. Den logotyp som används anses också enkelt kunna förväxlas med Morris Stockholms.

– Vi hänvisar till stämningsansökan så jag kan tyvärr inte uttala mig, säger advokat Peter von Heidenstam, som företräder Morris Stockholm.

Modeföretaget anser att H&M skriftligen ska meddela bland annat hur många plagg som tillverkats, som har sålts och hur många som finns på lager. H&M krävs också på tio miljoner kronor, utöver ett vite på fem miljoner kronor om vissa av kläderna fortsätter säljas och produceras. Vidare anser Morris Stockholm att H&M ska bekosta att domen trycks i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. 

”Mot bakgrund av omständigheterna i målet, såsom att H&M:s intrång är omfattande och spritt över hela landet, anser Morris att spridning av domen ska i möjligaste mån var lika omfattande som varumärkesintrånget”, står det i stämningsansökan. 

Svenska företaget Morris Stockholm erbjuder dressade, brittisktinfluerade plagg för män och kvinnor. Namnet togs från en herrbutik i Stockholm på 1950-talet. Varumärket – som drivs i bolaget J.M. Alsén Design AB – har två egna konceptbutiker i Stockholm men säljs i 170 butiker på 102 orter i Sverige. Den första butiken – en så kallad ”shop in shop” – öppnade på NK i Stockholm år 2005. 

Morris Stockholm hänvisar till att företaget genom varumärkesregistrering har ensamrätt att i Sverige använda varumärket Morris för kläder. I stämningen framgår att H&M har producerat kläderna i samarbete med det brittiska inredningsföretaget utan samtycke från Morris Stockholm. 

H&M började samarbeta med kända designers år 2004. Tidigare har klädjätten sålt varor designade av bland annat Karl Lagerfeldt, Versace och Madonna. Även H&M är förtegen om fallet och på hur man ser på stämningen och på kraven som ställs. 

– Vi vill inte kommentera pågående ärende utan för diskussionen direkt med motparten i stället, säger Håcan Andersson, presskontakt för H&M-varumärket som stämningen gäller, till DN. 

Breakit var först med att rapportera om stämningen. 

Läs även: Ikeabolag köper fler aktier i H&M