Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 15:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/abc-for-dig-som-soker-en-kompakt-merca/

Motor

ABC för dig som söker en kompakt Merca

Bild 1 av 5 B-klass eller A-klass. DN har testat Mercedes minsta modeller.
Bild 2 av 5 Från ratten styrs en rad funktioner.
Foto: Lasse Swärd
Bild 3 av 5 Bensin eller diesel finns att välja bland, på sikt kommer laddbara versioner.
Bild 4 av 5 Femekrade lättmetallfälgar är ett av en rad alternativ.
Foto: Lasse Swärd
Bild 5 av 5 Baksätet i A-klass är trångt.
Foto: Lasse Swärd

A- eller B-klass? Vad skiljer och vad förenar Mercedes minsta modeller?

Det korta svaret på vad som skiljer är köregenskaper och utrymme. 

Gemensamt är den tekniska grunden – liksom de dyra tillvalen.

Rätta artikel

Få om ens några modellserier har växt så mycket som A-Klass. Den första generationen (som välte i Teknikens världsberömda älgtest) mätte 3,6 meter, den andra sträcktes ut till 3,9 meter och den tredje till drygt 4,3 meter.

När generation fyra pressades genom karossmangeln blev resultatet 4,44 meter. Lägg till ökat avstånd mellan hjulaxlarna och några centimeter på bredden så har A-klass växt till en mellanstor bil. 

Mercedes A-klass Foto: Lasse Swärd

Men utrymmena är lite märkigt tillvaratagna. Insteget till baksätet är knepigt, det närmast raka ryggstödet ger en onaturligt upprätt sittställning. Dynan känns platt och kort. Bakom en längre förare är det väldigt trångt för benen. Mittplatsen är på gränsen till oanvändbar.

Fram sitter man desto bättre, särskilt i de sportstolar som ingår i paket AMG. Förarmiljön är närmast överdådig med ett digitalt instrumentkluster med två skärmar på vardera drygt tio tum (tillval). Standard är sju tum.

Som tillval finns ett digitalt instrumentkluster med två skärmar på vardera drygt tio tum. Standard är sju tum. Foto: Lasse Swärd

Sikten snett bakåt är som i de flesta moderna bilar under all kritik. Tack och lov för back-kamera!

På ratten sitter tolv knappar(!) och två paddlar för manuell växling. Knapparna styr bland annat den adaptiva farthållaren och vad som ska visas på skärmarna. Det tar sin tid att bläddra igenom alla menyer och visningsalternativ. MBUX kallas systemet,  Mercedes Benz User Experience. Det lyder även röstkommandon. Efter någon timmes övande fungerar det utmärkt.

Kupébelsyningen kan varieras - i 64 färger (tillval).

Under huven på provbilen sitter en turbomatad bensinmotor med fyra cylindrar och en volym på 1,33 liter. 163 hästkrafter som toppeffekt och ett maximalt vridmoment på 250 newtonmeter. Den gör sitt jobb utmärkt i vardagstrafik och het ok på motorväg.

En sjustegad automat fördelar kraften till drivhjulen. Växlingarna sker med ett under av mjukhet om man kör lugnt. Få växellådor har förmedlat sådan känsla av mekanisk precision.

I körläge Eco spar man på dropparna. Två cylindrar stängs av vid låg belastning. Vid rödljus slås motorn av. Det kraftigare batteriet klarar att strömförsörja klimatanläggning även längre stunder. 

Körläge komfort känns i längden bäst. När man når kurviga vägar är det bara att byta till sport och bilen visar tydligare spänst, utan att bli tröttsamt stötig. 

I alla lägen känns bilen trygg och säker, rentav rolig att köra. Kupén är välisolerad med lågt vägljud även i högre farter. Skillnaden i körkänsla mot tidigare generationer är påtaglig.

 

Mercedes B-Klass Foto: Lasse Swärd

Över till den mer funktionella B-Klass. Den drivs av en tvåliters diesel som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Den växlar märkligt nog inte lika mjukt som den sjustegade i A-klass. Instrumenten är samma som i A-klass.

Bilarna är även lika långa, men på höjden skiljer det hela tolv centimeter. Det ger B-klass en mycket luftigare kupé och föraren en högre sittposition, som många bilköpare uppskattar. Baksätet är skjutbart med 14 centimeter, vilket ger att flexibelt lastutrymme som kan svälja upp till 1.540 liter med bakre ryggstöden fällda, jämfört med 1.210 liter i A-Klass.

Provbilen har extrautrustning för 139.400 kronor som driver upp priset till, håll i er, 498.100 kronor.

Tidigare B-klass fanns även i eldrivet utförande, men den modellen hittade ytterst få köpare. Nya B-klass får ingen elektrisk version, däremot kommer den som laddhybrid i höst. Sannolikt blir det premiär på salongen i Frankfurt. Även A-klass kommer som laddhybrid vad det lider.

Vilken ska jag då välja? A eller B? B är mer praktisk, något av ett mellanting mellan kompakt familje-van, suv och kombi. A är snyggare, slankare och aningen billigare och finns även som sedan. B har ett större utbud av motorer och kan fås med fyrhjulsdrift.

I B-klass är det gott om plats och baksätet är skjutbart. Foto: Lasse Swärd

Säkerheten är på topp i A-klass, fem stjärnor i Euro-Ncap. B-klass är inte testad, men bygger på samma grund. Säkerhets- och assistanssystemen är omfattande med självkörande funktioner hämtade från lyxiga S-klass. Aktiv filbytarassistent aktiveras genom ett tryck på blinkersspaken – då byter bilen själv fil. Den adaptiva farthållaren anpassar inte bara farten till framförvarade fordon utan även till rondeller och kurvor.

Döda vinkel-varnaren har förbättrats genom att vara aktivt i upp till tre minuter efter att tändningen slagits av. Systemet kan därmed varna förare och passagerare för att öppna dörren om exempelvis en cyklist är på väg att passera.

Grundpriserna är förhållandevis höga och tillvalen dyra. Kvalitetskänslan i stort och smått är påtaglig, som vanligt i Mercedes bilar, men numera förmedlar många andra samma känsla. Volvo är kanske det bästa exemplet på det.

Sammanfattningsvis: A-klass är snyggare att se på och roligare att köra, men besvärande trång. B-klass är det förnuftigare valet. I betyg blir det A för B och B för A.