Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 08:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/alfa-romeo-164-skont-tillyxad-i-80-talsanda/

Motor

Alfa Romeo 164 – skönt tillyxad i 80-talsanda

Bild 1 av 2 Två motoralternativ gällde för Alfa Romeo 164: en tvåliters twin spark-fyra eller en treliters V6, båda bensindrivna.
Foto: Foto: Teknikens Världs bildarkiv
Bild 2 av 2 3,0 V6 på bakluckan var ett tydligt besked om att det framtill fanns en kraftfull V6-motor, 185 mullrande hästar som drev på framhjulen.
Foto: Teknikens Världs bildarkiv

Vad kan bättre representera 1980-talets bildesign än en italienare i yxform, med ett veck som löper längs karossida och akter, toppat med lättmetallfälgar i tidens anda? Vi talar om Alfa Romeo 164, lanserad 1987.

Rätta artikel

Egentligen har det bara varit en tidsfråga innan Alfa Romeo 164 skulle föräras titeln ”klassiker”. Den italienska tillverkaren får närmast regelmässigt in sina modeller i denna kategori, tack vare skön formgivning och så kallad körglädje.

Utan att gå in närmare på varför kan vi bara konstatera att Alfa Romeo Arna, en utklädd Datsun Cherry, aldrig blir någon klassiker. I alla fall inte i någon positiv uttolkning av begreppet.

164 byggde även den på ett samarbete mellan skilda tillverkare, ett klart mer lyckat sådant än kombinationen Alfa Romeo och Datsun/Nissan. En av dessa aktörer var svensk: Saab. Den stora Alfan var nämligen sist ut på marknaden av bilmodellerna som utgjorde kvartetten ”typ 4”. De parallellt utvecklade Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000 hade stått i saluhallarna i flera år innan Alfan debuterade 1987.

Pininfarina anlitades för att ge 164 moderna 80-talslinjer, ett uppdrag som följde direkt efter formgivningsfirmans arbete med supersportbilen Testarossa för Ferrari.

Brittiska motortidningen Autocar tog italienaren till sig och gav den betyget ”en tysk bil med personlighet”. Mötet med Svensk Bilprovning blev däremot en hård prövning för stor-Alfan. Foto: Teknikens Världs bildarkiv

Med Alfamått mätt blev 164 en succé och kom att utgöra det ”moderna” Alfa Romeos första modell. Vissa rynkade på näsan åt att nykomlingen var framhjulsdriven, inriktad på komfort och hade en trist instrumentering. Samtidigt var 164 ”lagom annorlunda”, vilket tilltalade en större kundkrets.

Det sägs att kvalitetsnivån hos tillverkaren höjdes i och med att 164 gjorde entré, något som Svensk Bilprovnings statistik inte precis bekräftade: Av 100 Alfa 164 drabbades 91 av anmärkningar, att jämföra med medelbilens 32.

1998 var sagan definitivt all för 164, då Alfa Romeo ersatte den med 166, en modell som inte nådde samma framgångar.

Läs mer: En Alfa Romeo som taxi? Jo, det lät sig göras...

Foto: Knappar samlade i en skrivmaskinsliknande tangentpanel (ovanför växelspaken) styrde det mesta. Den oftast grå plyschklädseln gav ett ombonat intryck.

Ämnen i den här artikeln:

Alfa Romeo
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Peter Klemensberger, Kalle Holmberg

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt