Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Alfa Romeo Stelvio övertygar på snö och is

Alfa Romeos första stadsjeep blir snabbt en angenäm bekantskap. Rapp, precis och körkul förför Stelvio. Lägg därtill också italiensk elegans på både ut- och insida.

Låt oss börja med namnet Stelvio; det är namnet på det högsta passet i den italienska delen av Alperna som finns på över 2 700 meters höjd och är en rejäl utmaning för alla slags fordon med sina 75 hårnålskurvor.

Alfa Romeo Stelvio är en mellanstor finsuv som vill slå sig in där konkurrenter som Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLC och Porsche Macan är signifikativa. Alltså erbjuder man marknaden en sportig suv. Skarpa köregenskaper har därför varit ett större krav under utvecklingsarbetet än gungig suvkomfort. Stelvio vilar på samma tekniska grund som Alfa Romeos Giuliamodell.

Till det yttre är Stelvio en stiligt elegant skapelse. Även om jag personligen skulle välja vilken som helst av de 13 karossfärgerna som finns utom den svarta som provbilen bär. Tillvalet 19-tumshjul ger ett kraftfullt intryck.

Stora hjul gör mycket för utseendet.
Stora hjul gör mycket för utseendet. Foto: Jacques Wallner

Jag kliver in och sätter mig till rätta i den eleganta kupén. Startknappen sitter i ratten. Trycker till och hör något beskedligt snurra runt någonstans där framme.

I provbilen sitter en fyrcylindrig turbomatad bensinmotor med 280 hästkrafter. En åttastegad automatväxellåda och driv på alla fyra hjulen tar kraften vidare ned i asfalten. Det finns också fler motoralternativ i form av både två bensinare och tre dieslar att välja på som kraftkälla. 

Fyrhjulsdriftsystemet ger, under normala körförhållanden på torr väg, bilen en känsla av bakhjulsdrift då så gott som all kraft förs bakåt. Men vid behov kan hälften av kraften föras över till framaxeln. Motorn är en pigg bekantskap, byggd i aluminium, som övertygar. De mjuka växlingarna och den tysta miljön inuti bilen ger ett förnämt intryck.

En förarmiljö som man trivs med.
En förarmiljö som man trivs med. Foto: Jacques Wallner

Stelvio är en välbalanserad bil med en närmast optimal viktfördelning mellan fram- och bakaxel. Under en tur Stockholm-Östersund och tillbaka på snö, is och modd får Stelvio bekänna färg. Den direkta styrningen och det kvicka chassit ger föraren en bra känsla av vart bilen är på väg. För att vara en suv är Stelvio riktigt kul att köra när vägarna slingrar sig! För den som vill växla själv så finns det rattväxelreglage (paddlar).

På motorväg når varvräknaren upp till cirka 2.000 varv per minut; rödmarkeringen börjar först vid 5.500 varv/min.

För att hålla ned bränsleförbrukningen i stadstrafiken finns stopp-startsystem som stänger av motorn vid stillastående framför exempelvis rödljus. Trots tuffa körförhållanden håller sig Stelviotörsten kring 0,8 liter per mil.

Säkerhetsmässigt är Stelvio ett gott val med toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest. Med hjälp av kamera och radar håller bilen uppsikt och skulle inte föraren se hinder framför bilen så griper autobromssystemet in.

I baksätet ryms en medellång man bakom en lika lång förare. För att det ska bli en trevlig långtur bör man nog inte fara fler än fyra i bilen. Mittplatsen bak är inget att hurra för.

Goda lastmöjligheter erbjuds.
Goda lastmöjligheter erbjuds. Foto: Jacques Wallner

Delbart, fällbart ryggstöd bak gör att det generösa bagageutrymmet kan ökas på ytterligare om det skulle behövas.

Nu till det tråkiga; Stelvio vill bli accepterad som en "premiumsuv". Det betyder kostsam. Billigaste Stelvion med 150-hästarsdiesel börjar på 363 000 kronor. Lägg på tillval och priset hastar i väg. Det finns billigare suvar - men då får man pruta på körupplevelsen också.

 

Fakta.Alfa Romeo Stelvio Super 2.0

 

Miljö

Koldioxidutsläpp: 161 gram.

Bensinförbrukning: 8,9 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

 

Ekonomi 

Pris: 475:000 kronor (provbilens pris 548:200 kronor).

Årlig fordonsskatt: 1.460 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 17.252 kronor.

Driftskostnad 2.000 mil/år: 25.935 kronor.

Garantier: nybil 3 års, lack 3 år, rost 8 år, assistans 3 år.

 

Teknik 

Motor: fyra cylindrar, två liter, turbo, 280 hk vid 5.250 varv/min, 400 Nm vid 2.250 varv/min.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat med åtta växlar.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 5,7 sekunder.

Toppfart: 230 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/markfrigång: 468, 190, 165, 20 centimeter.

Bagagevolym: 525-1.600 liter.

Tjänstevikt: 1.820 kilo.

Maximal dragvikt: 2.300 kilo (med endast B-körkort 1.200 kilo).

 

Betyg del för del

Ekonomi: 2

Miljöegenskaper: 2

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 4

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

 

Totalbetyg= betyg 25 av 35

 

Plus: Snygg, säker, kul att köra och praktisk.

Minus: Dyr.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.