Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/algtest-och-snokorning-nar-basta-dacken-tas-fram-i-test/

Motor

Älgtest och snökörning när bästa däcken tas fram i test

De första deltesterna av vägegenskaper samt broms- och accelerationsprestanda körs på avlysta banor i Arvidsjaur. Foto: Patrik Lindgren

Är du klar över vilka däck din bil ska rulla på i vinter? Nästa vecka presenterar biltidningen Teknikens Värld årets test av 18 vinterdäck – goda råd till dig som står inför skifte av kanske den viktigaste säkerhetsutrustningen på din bil. Innan halkan kommer du att kunna läsa om det även här i DN Motor. Här är historien bakom Sveriges mest gedigna däcktest.

Hur går det till att utse vinnare och förlorare i en granskning av denna typ, där däckens egenskaper i de vitt skilda trafiksituationer som kan uppstå i vårt avlånga land ska identifieras och värderas?

Målet är klart: att för konsumenter med olika utgångspunkter och behov ge ledning när det kommer till det slutliga valet. Det vinterdäcktest som kollegor på Teknikens Värld utfört, och delar med sig av till DN Motor, är resultatet av ett idogt arbete som drog i gång redan på senhösten förra året med genomgång av vilka nya däck marknaden erbjuder, dubbade såväl som odubbade.

– Att välja däcken är verkligen ett tufft jobb. Vi slutförde det strax innan julhelgen, säger Linus Pröjtz, som i par med Ruben Börjesson svarat för Teknikens Världs däcktester ända sedan 2001.

Duon har nyligen avslutat efter­arbetet med den faktaspäckade redovisningen av vad man kommit fram till under de fem deltesterna, från den första på snö och is i lappländska Arvidsjaur, till den femte och sista då däckens egenskaper vid vattenplaning testas i laboratoriemiljö – den enda del som utförs av extern operatör. Den detaljerade redovisning som Teknikens Värld publicerar inom kort ligger klar för tryckning. Pröjtz ser lättad ut, men trots det gäller varken ro eller vila:

– Vinterdäcktestet 2019 är klart, men nu rullar sommardäcktestet inför 2020 i gång och snart även vinterdäcktestet inför 2020 med inkörningsperioden.

– Att köra in sina vinterdäck är väldigt viktigt, allra mest för dubbade däck. Här gäller det att följa tillverkarnas rekommendationer för att maximera dubbens livslängd. Normalt kör vi 100 mil med dubbade och 50 med dubbfria däck innan teststart.

De första deltesterna körs på snö och is i ett vinterkallt Norrlands inland på avlysta banor i Arvidsjaur. Här testas däckens vägegenskaper samt broms- och accelerationsprestanda på stabila underlag. Linus Pröjtz poängterar vikten av det så kallade referensdäcket, ett inslag som återkommer i alla deltester de utför.

– Referensdäcket visar om, och i så fall hur, greppet i banorna förändras. Testdata utan referenspunkter saknar verklighetsförankring, oavsett underlag.

I övriga delar av det avlånga Sverige gäller att vintervägarna kan bjuda på alla möjliga typer av underlag.

– Bara för att det heter vinterdäck innebär det ju inte att däcken rullar på snö och is hela tiden, snarare tvärtom, säger Linus Pröjtz, som understryker att när däck ska väljas är det bilägarens körförhållanden som ska tillåtas styra, inte nödvändigtvis den geografiska hemvisten.

Exempelvis kan en bilinnehavare i Skåne, ett landskap som under en vanlig vinter som värst drabbas av slask, ändå motivera bruk av dubbdäck på sin bil:

– Den skåning som bor uppe på en ås och dagligen kör ut på en brant väg i norrläge, där det ofta fryser på, ska förstås inte tveka att använda sig av dubbdäck för att klara halkan, säger Linus Pröjtz.

Ruben Börjesson kontrollerar dubbarnas utstick. Foto: Patrik Lindgren

Andra deltestet, då bränsleförbrukning och komfort bedöms, följer under senare delen av mars eller inledningen av april. Det genomförs oftast på det tidigare flygfältet Björkvik ring i södra Sörmland.

– Vi kör på torr bana och däcken slits nästan inte alls.

När tredje deltestet genomförs återfinns Pröjtz och Börjesson på klassisk ”däckmark”, på en liten men mycket ändamålsenlig testbana intill den sedan länge nedlagda däckfabriken i småländska Gislaved. Det är sen påsk och försommarvärmen tar över så snart de svala morgontimmarna passerat.

– Vi testar däckens prestanda på vått underlag, dels under körning på en slingrig bana, dels med bromsprov.

Däcktest på vått underlag. Foto: Kalle Holmberg

Vätan säkras med noggrant kontrollerad bevattning. Teknikens Värld-testarna assisteras av ett lokalt servicelag som sköter skiftet av hjul. Undertecknad är på plats och åker med när Linus Pröjtz under forcerad körning med en Volvo V60 avverkar varv på varv på den snäva och rätt korta banan i den täta tallskogen.

– Här bedömer jag subjektivt hur däcken uppför sig. Det jag inte vill uppleva är all form av sladdbenägenhet och plötsliga greppbortfall, säger Linus Pröjtz.

Ruben Börjesson tar över och genomför ett antal bromsprov med en av de två Volvobilar som används, medan Pröjtz inne i banboden knappar in både hårddata och den subjektiva upplevelsen av körningen på sin dator.

– Testet igenom bedöms alla däcken utifrån en skala 1–10 mot ett referensdäck med bedömning 7. Det innebär att samtliga resultat är rakt jämförbara med varandra – oavsett om det handlar om ett dubbat däck, ett nordiskt dubbfritt eller ett centraleuropeiskt dubbfritt. Dessutom mäter vi varvtiderna runt testbanorna, säger Linus Pröjtz.

Det fjärde deltestet handlar om undanmanöver: älgtestet. Det utförs på torr barmark med en noggrant uppmätt bana med koner och samtidigt utförs bromsproverna på torr bana.

Det avslutande femte testet gäller vattenplaning, då helt nya exemplar av de olika testdäcken används. Det körs i laboratoriemiljö på en raksträcka med kontrollerad väta, vattendjupet är konstant nio millimeter och bilen är spårbunden för att alla testdäcken ska gå i exakt samma spår. Mätvärdena registreras under acceleration och vattenplaningen inträffar när drivhjulsgreppet går förlorat.

Linus Pröjtz betonar att vinterdäcket som klarar alla underlag och körförhållanden är en utopi. Allt handlar om en kompromiss som förhoppningsvis landar rätt:

– Basera inte ditt val av vinterdäck på en resa per vinter. Bygg i stället upp din egen poängskala, baserad på dina behov. Vårt test hjälper dig att nå dit.

Linus Pröjtz i ett iskallt ­Arvidsjaur. 12 september kan du läsa resultatet av testet i biltidningen Teknikens Värld. Foto: Patrik Lindgren

 

Läs mer: Läs om DN:s biltester.