Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Allt fler äldre har körkort

Jag kör bil praktisk taget varje dag, säger Anita Andrén, 85 år. Hon har två bilar, en vardagsbil och en gammal ­öppen sportbil. ”Farmor är supercool”, tycker barnbarnen Josefin och Maria.
Jag kör bil praktisk taget varje dag, säger Anita Andrén, 85 år. Hon har två bilar, en vardagsbil och en gammal ­öppen sportbil. ”Farmor är supercool”, tycker barnbarnen Josefin och Maria. Foto: LASSE SWARD

Här är nybilsköparna som reklammakarna blundar för: Pensionärer! ­Andelen 65-plussare med körkort har ökat dramatiskt på senare år, särskilt bland kvinnor.

– Jag älskar att köra bil, säger Anita Andrén, 85 år, i Åkersberga.

År 1980 var körkort något ovanligt bland äldre kvinnor. I åldersgruppen 67–79 år var andelen då endast 12,9 procent. I klartext: närmare nio av tio kvinnor saknade körkort. I fjol var bilden nästan den omvända – åtta av tio kvinnor hade körkort (82 procent)! För männen har utvecklingen gått från 63 till hela 96 procent.

– Pensionärerna är mer aktiva högre upp i åldrarna. Bilen är viktig för oss för den personliga friheten, säger Märtha Dahlberg, ansvarig för trafikfrågor på PRO, Pensionärernas riksorganisation.

– Med bilen har vi fortsatt rörlighet, vi kan åka till sommarstugan, till butiken och till barnen, säger hon.

Kör du själv bil?

– Ja, visst. Varje dag!

Anita Andrén, 85 år, och boende utanför Åkersberga håller med. Hon har två bilar, en modern småbil för vardagen, och en sportbil från 1954 för sommarturer.

– Jag kör varje dag. Bilen ger mig frihet. Tyvärr känner jag många äldre som vill fortsätta köra, men som inte vågar. Det tycker tempot är för högt, säger hon.

Bertil Moldén, vd för branschföreningen Bil Sweden, ser en klar potential bland äldre.

– Det här är en intressant och växande grupp nybilsköpare, särskilt kvinnor som är 60-plus, säger han.

Utvecklingen märks tydligt även på begagnatmarknaden. Per Johansson, vd för MRF Motorbranschens riskförbund:

– Andelen äldre personer som köper begagnade bilar ökar kraftigt. I huvudsak väljer de begagnade bilar av senare årsmodeller. År 2000 var andelen privatkunder som köpte bilar som var högst tre år gamla 7,5 procent. I fjol hade andelen fördubblats till 14,5 procent.

Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën i Sverige ger följande bild:

– Det handlar inte bara om att de äldre lever längre, är friskare och mer rörliga. Bilarna har också blivit så mycket enklare att hantera.

– Man slipper vrida på sin stela nacke för att se bakåt, backkameror löser det. Sensorer och kameror hjälper till när man parkerar, de varnar för om man är på väg att korsa linjer i gatan och om man riskerar att köra in i framförvarande, säger Lena Rönnelius Ericson.

Fler faktorer som talar för äldre som en het köpgrupp är att de i regel har sin ekonomi ordnad, bostadslånen avklarade och barnen utflugna.

Mot den bakgrunden kan man fråga sig varför all marknadsföring är riktad till yngre köpare. De flesta nya bilar köps av juridisk person och bland privatkunder finns många medelålders. Trenden är att andelen äldre kunder ökar, åtminstone är det så för Volkswagen.

– År 2000 var snittåldern för en nybilsköpare av Volkswagen 48 år. Nu ligger den på 52 år. Det är mycket troligt att det kan ha en viss koppling till den stora gruppen 40-talister som har det gott ställt och som väljer att lägga sina pengar på till exempel en ny bil, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på VW Sverige.

– En annan förklaring kan vara att vi säljer mer välutrustade bilar. Det bidrar till att attrahera en mer köpstark målgrupp, säger han.

Anette Myhr på myndigheten Trafikanalys bekräftar utvecklingen. Hon uppger att antalet personbilar ägda av privatpersoner i åldersgruppen 67–79 år har ökat med 45 procent sedan 1999. Motsvarande siffra för alla privat­personer är en ökning med 12 procent.

– De äldre kör även längre sträckor numera. Personbilar registrerade på privatpersoner i åldern 67–79 år kördes i genomsnitt 897 mil år 1999, jämfört med 940 mil år 2013, en ökning med närmare fem procent. Motsvarande uppgifter för alla personbilar registrerade på privatpersoner var 1 239 mil år 1999 jämfört med 1 166 mil år 2013, en minskning med nästan sex procent, säger Anette Myhr.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.