Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Allt fler leasar privat – men se upp för fällorna

Privatleasing av nya bilar nådde nya höjder i juli och augusti. Sedan årsskiftet har andelen ökat till 30 procent av privatmarknaden. I augusti var andelen hela 42 procent. VW ligger i överlägsen ledning.

– Vi bedömer att ökningen fortsätter. Privatleasingen har hittat sina former och fungerar bra. Problemen och klagomålen är mycket få, säger Lars Lieberg, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

MRF:s färska sammanställning av årets första åtta månader visar flera intressanta förändringar. Dels väljer allt fler att privatleasa igen, efter en tillfällig avmattning våren 2017. Dels har Volkswagen fullständigt sopat banan med konkurrenterna – inklusive Volvo Cars.

Volkswagen har lagt beslag alla tre pallplatser plus fjärde plats med modellerna Golf, Tiguan, Passat och Polo.

Volvo har rasat från tredje till trettonde plats med modellen V40. Även V60 backar och återfinns nu på plats 16.

Anna Bjerstaf, pressansvarig på Volvo cars Sverige förklarar det med ökat fokus på den dyrare modellen XC40:

– Under året så har vi koncentrerat oss på att bereda plats för högre produktion av XC40, då den bilen har en stor efterfrågan. V40 och V40 Cross Country har därmed fått stiga lite åt sidan. Det är ett av skälen till att andelen privatleasing krympt på den bilen. 

En annan förklaring är högre priser. 

– Så har också kostnadsbilden för V40 och V40 Cross Country förändrats – och det uppåt från modellår 18 till 19. Det vill säga vi har smalnat av utbudet för modellen till förmån för ökad produktion av XC40. I praktiken innebär det att vi flyttat V40 och V40 Cross Country närmare XC40 i varianter och utbud, säger Annika Bjerstaf.

För bara fem år sedan svarade privatleasing för sju procent av nybilsmarknaden för privatköp. Efter en topp på 31 procent 2016 föll andelen till 26 procent, för att därefter stadigt öka igen till 29 procent vid halvårsskiftet.

Därefter började kurvorna peka brant uppåt. Den 1 juli infördes det nya skattesystemet bonus malus. Det gav en dramatisk skjuts åt privatleasingen – andelen rusade till 37 procent i juli och vidare till 42 procent i augusti.

Om det blir så högt även framöver är tveksamt. MRF menar att siffrorna de senaste två månaderna ska tolkas med stor försiktighet. Bonus malus gav extremt många nyregistreringar i juni och på motsvarande sätt ovanligt få nya bilar i juli och augusti. Det gjorde att förhållandet mellan typ av bilar och privatsålda och företagsköpta bilar rubbades. Före den 1 juli var det bilar med förbränningsmotorer som gällde, efter den 1 juli laddbara bilar.

– Många handlare registrerade på nya bilar i juni för att slippa malus den 1 juli (den förhöjda skatten). Sådana bilar räknas därefter som begagnade. Vi får se vart de tar vägen. Om de privatleasas kommer de inte att synas som sådana bilar i statistiken, förklarar Lars Lieberg.

MRF tog i fjol, i samarbete med bland andra finansbolagen, fram en broschyr som förklarar för konsumenten villkoren för privatleasing. Där finns också bilder som visar exempel på vad som kan anses vara normalt slitage på bilen.  Bakgrunden till initiativet var kritik, inte minst från Konsumentverket, för att många avtal var otydliga och med villkor som kunde medföra oförutsedda extra kostnader för leasingtagaren. 

Lars Lieberg uppfattar det som att avarterna försvunnit och att verksamheten i dag fungerar bra. 

– Bilhandeln har lärt sig att hantera detta professionellt. De allra flesta kunder förstår villkoren och sköter bilen som man ska. Då blir det heller inga problem när bilen ska lämnas tillbaka, säger han. 

– Nu börjar handlarna också få tillbaka den första stora vågen som leasades ut för tre år sedan. Det sker i ett bra marknadsläge. Det är lätt att sälja begagnande bilar i dag, säger han.

– Ett sätt att mäta kundnöjdheten är att titta på hur många som väljer att hyra igen. Där ser vi att andelen som gör det ökar, säger han.

Det bekräftas av Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

– Vi har en hög lojalitet för våra privatkunder och den är ännu starkare när det gäller leasing. Nästan 80 procent av våra kunder väljer att teckna sig för en ny Volkswagen när avtalsperioden är slut.

 I vilken utsträckning har era återförsäljare haft problem med kunder när de återlämnar bilen?

– Sånt förekommer säkert ibland, men det är viktigt att våra återförsäljare är tydliga med villkoren när en affär görs upp med kunden. Precis som när man äger sin bil privat så kan skador medföra reparationskostnader och de måste i förekommande fall tas ut även när det gäller en leasad bil.

Etta, tvåa, tre och fyra. Hur vill du förklara era framgångar med privatleasing?

 – Vi har ett starkt varumärke och produkter som kunderna vill ha. I kombination med bra andrahandsvärden så blir också ett erbjudande om privatleasing attraktivt för många. Kunden upplever att man får mycket för pengarna.

 Vad tror du om privatleasing framöver?  Får bonus malus någon inverkan?

– Privatleasing har potential att växa. Vi ser att det ger möjligheter för kunder som kanske investerat i ett nytt boende och just i det läget inte vill eller har möjlighet att betala kontant för en bil. Eftersom bonus malus kan tänkas styra mot storleksmässigt något mindre bilar så kan det också gynna privatleasingen ytterligare, men det är för tidigt att säga något om det.

Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, råder den som funderar på att privatleasa att noga läsa igenom avtalsvillkoren. 

– Vad händer om det blir något fel på bilen? Den kan bli stående på verkstad, men man måste normalt ändå betala full månadsavgift. Man måste ha klart sig för hur det ska regleras, säger hon. 

– Många undrar över vad som är normalt slitage, hur det ska definieras. Bedömningen sker när bilen lämnas tillbaka och då är man som leastagare ganska utlämnad. Det är därför bra om man undersöker vilka krav som ställs på bilens skick vid återlämnandet och om det finns några begränsningar hur bilen får användas, säger hon.

– Det bästa är om någon oberoende part får göra slutbesiktningen. En del företag erbjuder den möjligheten.

Avtalsperiodens längd, i regel tre år, är en annan källa till problem.

– Det gäller att man noga tänker igenom hur ens levnadssituation ser ut. Man binder sig för en och samma biltyp under flera år och man har generellt inte rätt att säga upp avtalet i förtid. Även om leasgivaren går med på det riskerar en förtida uppsägning blir mycket kostsam, säger Charlotte Söderlund.

 

 

Populäraste bilmodellerna (januari-augusti 2018)

1 VW Golf, antal privatleasade 2299 

2 VW Tiguan, 1943

3 VW Polo, 1608

4 VW Passat, 1454

5 Skoda Fabia, 1132

6 Nissan Qashqai, 1073

7 Toyota Yaris, 1049

8 Renault Clio, 949

9 Seat, 892

10 Audi A3, 866

 

Tänk på detta om du privatleasar

Bilen ska servas enligt tillverkarens regler, tänk på att det finns tids- och/eller milintervall. Försenad eller utebliven service kan stå dig mycket dyrt när bilen lämnas tillbaka.

Vid skada måste du direkt kontakta försäkringsbolag och eventuell skadeverkstad för åtgärd.

Du ansvarar för skatter och avgifter som är kopplade till bilen, som årlig fordonsskatt, trängselskatt och kontrollbesiktning.

Försäkring ingår i många avtal, annars för du själv teckna en försäkring och då kan det finnas krav på lägsta delkaskon som du ska ta hänsyn till.

Titta hur lång nybilsgarantin är. De flesta märken har tre år eller längre. Då täcker garantin hela leasingsperioden. För märken med kortare garantitid riskerar du att få betala eventuella reparationer.

Tvätta bilen regelbundet, både utvändigt och invändigt. Håll den ren och snygg. Då blir det i regel inga problem när bilen återlämnas. Onormalt hårt slitage däremot, liksom skador på klädsel, på lack, däck och andra delar kan bli mycket kostsamt.

Månadsavgiften kan vara fast eller rörlig och omfatta extra delar som försäkring, service, vinterdäck med mera. 

Avtalet är bindande för hela perioden, ofta 36 månader. Att bryta det i förtid går, men kan innebära mycket höga kostnader. Villkoren för detta skiljer sig åt mellan leverantörerna.

Läs mer på MRF i broschyren ”Privatleasing - att tänka på när du leasar bil”.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.