Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Andelen miljöbilar minskar – fossiloberoendet allt mer avlägset

Foto: Bertil Ericson/TT

Andelen miljöbilar minskar: etanolbilarna är på väg ut och elbilarna säljer sämre. Därmed blir målet om fossiloberoende bilar på våra vägar till år 2030 allt mer avlägset.

Omställningen av nybilsparken går för långsamt för att Sverige ska klara målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Andelen miljöbilar minskar, dieslar dominerar fortfarande och bland supermiljöbilarna ökar laddhybrider på bekostnad av rena elbilar.
Det visar en rapport som släpps nästa vecka från 2030-sekretariatet, som organiseras av tankesmedjan Fores.

Andelen miljöbilar av alla nya bilar som säljs är hittills i år 16,5 procent. Under motsvarande tid i fjol var den 17,4 procent.

I rapporten ges följande förklaringar till utvecklingen:

• Miljöfokus inom bilsektorn är nu ensidigt inriktad på supermiljöbilar, medan de vanliga miljöbilarna sällan diskuteras eller lyfts fram.

    • Bilar på förnybara drivmedel (etanol och gas), som typiskt är miljöbilsklassade, har i stort sett försvunnit från marknaden.

      • Skattehöjningen på framför allt etanolbränslet E85 2015 försvårade ytterligare för förnybara drivmedel.

        • Drivmedelspriset har sjunkit vilket minskat intresset för bränslesnåla bilar.

          • Stimulansen i form av fem års fordonsskattebefrielse är för svag.

            Det finns dock gröna bilar som går mot strömmen. Även om den totala andelen miljöbilar minskat en aning är tillväxten inom gruppen supermiljöbilar stark. Dit räknas bilar med utsläpp av koldioxid på högst 50 gram per kilometer, i praktiken elbilar och laddbara hybrider. Hittills i år har den gruppen ökat med 71 procent, dock från relativt låga tal: från 3.937 till 6.713 bilar.

            I dagsläget finns ingen laddhybrid på marknaden som är godkänd för förnybara flytande drivmedel.

            Vad som oroar 2030-sekretariatet är att hela uppgången drivits av laddhybrider på bekostnad av rena elbilar.

            – Denna utveckling är problematisk eftersom laddhybrider till stor del körs på fossila drivmedel. På marknader där sådana bilar haft störst genomslag, som i Holland, visar det sig att andelen körda mil på el varit mycket låg, säger Mattias Goldmann, vd på Fores.

            – I dagsläget finns ingen laddhybrid på marknaden som är godkänd för förnybara flytande drivmedel, säger han.

            I topplistan över alla miljöbilar finns ingen elbil förrän på 17:e plats. Det är Nissan Leaf, och den har backat med 15 procent jämfört med samma tid i fjol. I topp finns Volvos mellanstora modell V40 med miljöklassad snåldiesel. Den har ökat med 29 procent från i fjol och svarar nu för tio procent av alla miljöbilar.

            Foto: Lasse SwärdNissan Leaf hamnar på 17:e plats på topplistan över alla miljöbilar. Foto: Lasse Swärd

            Bilar som tankas med gas har minskat kraftigt. För E85-bilarna har försäljningen i det närmaste upphört – i juli registrerades endast 19 nya bilar jämfört med 1 817 miljöklassade dieslar.

            Men även andelen dieslar sjunker, både totalt sett och inom gruppen miljöbilar.

            – Hittills i år ligger dieselandelen på 54,1 procent jämfört med 58,9 procent samma period förra året, en viss minskning, men dieseln dominerar fortsatt i alla storleksklasser utom de minsta. Diesel står för över två tredjedelar av försäljningen för sju av tio av modellerna på topp-tio-försäljningslistan, säger Mattias Goldmann.

            – Dieseln är i allt högre grad förnybar, tack vare ökad inblandning av HVO (hydrerade vegatabiliska oljor), men det är fortsatt att beteckna som fossilbilar, medan E85 och fordonsgas huvudsakligen är förnybart, säger han.

            Mattias Goldmann lyfter fram följande faktorer lyfts som förklaring till utvecklingen:

            • Snabbt sjunkande pris på bensin och diesel har gjort dessa bilar mer attraktiva.

              • Inga gasbilar uppfyller supermiljöbilsdefinitionen.

                • Uppmärksamheten är helt riktad på laddbara bilar, förnybart upplevs som mindre framtidsinriktat.

                  För att vrida utvecklingen rätt måste tempot i omställningen öka. 2030-sekretariatet för fram följande fem förslag:

                  Foto: DN

                  Bonus-Malus beskattning för fordon utifrån faktisk klimatpåverkan, med A-G-steg som för vitvaror, där de bästa klasserna motsvarar supermiljöbil respektive miljöbil.

                   

                   

                  Foto:

                  Gynna förnybart. Bensin- och dieselbilar uppfyller målet om förnybart om respektive drivmedel tillverkas förnybart, men för att nå stora volymer till år 2030 behöver det vara tydligt lönsamt att tanka förnybart jämfört med fossilt, i linje med principen förorenaren betalar.

                   

                   

                  Foto:

                  Stimulera alternativen. Bilpool, kollektivtrafik och distansarbete behöver stimuleras för att minska beroendet av egen bil.

                   

                   

                   

                  Foto:

                  Utgå från faktisk klimatpåverkan, inte utsläpp från avgasröret. Klimatnyttan med förnybara drivmedel bör tillgodoräknas de bilar som använder dessa, medan de faktiska utsläppen från laddhybrider behöver följas upp.

                   

                   

                  Foto:

                  Ställ krav på användaren. Den som får förmåner för till exempel en laddhybrid eller gasbil bör också ladda bilen respektive tanka med gas, vilket bör kunna följas upp ungefär som andra förmåner man som skattebetalare kan få.

                  Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
                  Kommentera artikeln
                  I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.