Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 05:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/ar-audi-verkligen-pa-ratt-vag-med-a1/

Motor

Är Audi verkligen på rätt väg med A1?

Audi A1 får totalbetyget 19 av 25.
Audi A1 får totalbetyget 19 av 25. Foto: Jan-Erik Berggren

Audi A1 Sportback har alltid bjudit på fina köregenskaper och en kvick styrning. Att köra en A1 är lite som att ta på sig en lätt ryggsäck och gå en fin skogspromenad i vackert väder. En njutning. Men har verkligen Audi gått åt rätt håll med sin minsta modell?

Rätta artikel

Att ge en liten och lätt bil med hjulen i varje hörn fina köregenskaper är inte jättesvårt. Ändå har Audi varit relativt ensamma om att bygga en småbil som du bara älskar att köra.

Audi visade sin lilla A1 inför modellåret 2011 och redan från start var det givet att köregenskaperna och styrningen stod i centrum. Och nu har Audi lyckats förbättra en redan bra bil. A1 är fortsatt kvick med snabba reaktioner och en i alla stycken väldigt kompakt bil. 

Andra generationen av A1 har växt i storlek. Jämfört med föregångaren är A1 fem centimeter längre och axelavståndet inne i bilen har växt med nära en decimeter.

Det märks verkligen där A1 i dag känns rymligare och rejälare. Bagageutrymmet har växt med hela 65 liter, till 335. Och fäller du baksätet ryms hela 1.090 liter.

I Sverige har instrumenteringen en lite högre grundnivå än i andra länder med en 8,8-tums pekskärm i instrumentbrädan och en 10,25-tumskärm framför ratten. För 1.800 kronor extra får du virtual cockpit med fler visningsalternativ. Betalar du ännu lite mer får du Audis skrivplatta och en mittskärm på 10,1 tum för att lite enklare kunna styra till exempel navigatorn.

Inredningen i nya Audi A1.
Inredningen i nya Audi A1. Foto: Audi

Med A1 inleder Audi en storsatsning på personalisering. Det betyder att du kan styla din A1 lite som du vill med en rad olika färger och material såväl på utsidan som på insidan. I en tid med fler bilpooler och olika leasingavtal kan det tyckas vara att skjuta lite över målet men trots ökade produktions- och distributionskostnader anser Audi att det är ett bra och lönsamt sätt att sälja sin småbil. 

A1 gör sig bra i flera utrustningsnivåer och ser verkligen kaxigare ut. Ändå är jag tveksam till satsningen på ännu fler alternativ. Det kan rimligen inte löna sig.

A1 säljs med enbart bensinmotorer men med såväl manuella som automatiska växellådor. Inga fler dieslar alltså. 

Det finns de som tycker att Audi A1 är onödig och för dyr då Volkswagen Polo är minst lika bra. Men jag tycker att designen och paketeringen skiljer så pass mycket att det motiverar prisskillnaden.

Ämnen i den här artikeln:

Audi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Jan-Erik Berggren

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt