Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/aterupplivad-amazon-efter-50-ar-i-garaget/

Motor

Återupplivad Amazon efter 50 år i garaget

Foto: Lasse Swärd, Glenn Lindberg

Andra oktober 1969 togs den här Volvo Amazonen i bruk för första gången.

Nu är den nybesiktigad för sista gången och fullt funktionsduglig.

Andre ägaren på femtio år berättar historien som faktiskt började med DN Motors redaktör Lasse Swärd.

Den här bilen fyllde femtio år i veckan som gick, om man räknar första registreringen som födelsedatum. Det finns fler Amazoner ur den sista årgången, modellår 1970, förstås. 1.576 exemplar finns kvar i bilregistret av de 3.600 som såldes som nya i Sverige, men endast 421 var i trafik fram tills alldeles nyligen när BDO 523, en tvådörrars sedan-modell med Volvos klassiska B20-motor på 90 ystra hästkrafter gick igenom besiktningen efter några månader av pyssel och mek. Nu är alltså 422 stycken i bruk.

Det hela började i mars och anstiftare till detta bilkulturella återupplivande heter Lasse Swärd. Han har de senaste decennierna varit en av DN Motors legendariska ­redaktörer. Strax innan han gick i välförtjänt pension frågade han om någon kunde vara intresserad av hans garagegrannes Amazon. Jag nappade direkt, att som nyfödd bli hemskjutsad från BB i pappas Amazon har tydligen satt sina spår. Jag gillar formerna och jag gillar att den är ett stycke svensk industrihistoria – även när den som vid vårt första möte var täckt av ett tjockt lager damm.

– Den har stått här, inomhus i varmgarage, ända sedan jag började parkera min bil här, sa Lasse.

– Den har stått här sedan den var ny, sa ägaren som vill vara anonym.

– Den ska stå hemma hos mig, sa jag, och slog till. Trots att den inte ville starta och att jag misstänkte att det kunde ta lite tid att få ordning på den.

Inte ens startgas hjälpte, men ­motorn gick runt. Det gjorde inte bakhjulen – eftersom bromsarna låg på. De gav dock med sig så pass att jag som andre ägare av denna klenod med hjälp av en kamrat kunde bogsera hem den. En ordentlig tvätt, noggrann polering (också den med hjälp av en kamrat), byte av samtliga gummidetaljer från bränsleslangar till däck och torkarblad samt ny bränslepump gav liv åt femtioåringen som nu kan beskrivas som i utmärkt ”patinerat originalskick”.

Bakbromsarna? Jo, det tog tid, men nu fungerar de, precis som allt annat. Inklusive originalradion. Höjdpunkten? När barnen för en gångs skull blev både förvånade och imponerade när jag hämtade dem på förskolan och i skolan i Amazonen! De trodde inte att en bil kunde vara äldre än deras pappa.

Läs mer: Volvos lyckade Amazon blev en kalkonbil

Ämnen i den här artikeln:

Volvo Cars
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt