Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/audi-100-den-glomda-klassikern/

Motor

Audi 100 – den glömda klassikern

Audi 100 LS modellår 1969 med fyrcylindrig bensinmotor, 100 hk. Foto: Audi

Gamla modeller signerade Opel och BMW har sedan länge rankats som klassiker medan Audis motsvarigheter står på tomgång. 

Det är svårt att förstå. Se på första versionen av Audi 100. Snacka om en bortglömd klassiker.

Rätta artikel

Audi 100, som premiärvisades sent på hösten 1968, blev en succé och snabbt märkets mest säljande modell. Efterfrågan var så stor så att ett extra rullande band drogs i gång i Volkswagens fabrik i Wolfsburg. Men det kunde ha slutat redan innan produktionen kom igång. Bilen ritades nämligen i smyg av de ingenjörer som följt med vid Volkswagens köp av Auto Union från Mercedes.

När tidningen Teknikens Värld testade modellen blev det tummen upp på de flesta punkter. Utrymmen och prestanda var på topp, liksom säkra vägegenskaper tack vare framhjulsdrift – en ovanlighet på större bilar vid tillfället. 

Motorljudet var dock ansträngt. Effektuttaget på testbilen, som var i det påkostade LS-utförandet, var 100 hästrafter och cylindervolymen 1,8-liter. Det fick ögonbrynen att höjas. Resultat blev en bil som var både snabbare och snålare än de flesta konkurrenterna.

Audi 100 visade framtiden för Volkswagen som fortfarande förlitade sig på den klassiska Baggen och olika versioner baserad på dess teknik.

Audis personlighet var dock otydlig. Teknikens Värld tyckte att linjerna på 100 andades lite Mercedes men innandömet gav Volkswagen-känsla. I ett senare test 1974 ansågs bilen var sund men trubbigt tysk.

Snusförnuftigheten resulterade i en gubb­image som tillslut tvagades bort 1980 i och med rallyikonen Quattro och aerodynamiska 100 av generation tre som lyckades bli Årets Bil 1983.

Men redan Audi 100 av första generationen, med internkod C1, erbjöd annat än gubbighet. Toppmodellen var en coupé som oblygt lånade former från samtida Aston Martin DBS. 

Effektuttaget på 112 hästar fanns även i sedanversionens GL-utförande. Som på bilden. I kombination med vinyltak. Seså, nu låter vi inte Audi 100 stå på tomgång längre. Vik ihop kartan så kör vi. Vart som helst. Välkommen som klassiker.

Artikeln har tidigare varit publicerad i tidningen Klassiska Bilar.

Ämnen i den här artikeln:

Volkswagen
BMW
Opel
Audi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Peter Klemensberger

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt