Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-02 21:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/audi-a3-sportig-bil-som-plagar-planboken/

Motor

Audi A3 – sportig bil som plågar plånboken

Bild 1 av 5 Audi A3 är full av körglädje, men den fasta chassiinställningen ger en lite obekvämare gång än vissa konkurrenter.
Foto: Linus Pröjtz
Bild 2 av 5
Foto: Linus Pröjtz
Bild 3 av 5 Bagageutrymmet är bara marginellt bättre än på föregångarna. Audi A3 lastar maximalt 1.200 liter med baksätet nedfällt.
Foto: Linus Pröjtz
Bild 4 av 5 Audi A3 har 150 hästkrafter.
Foto: Linus Pröjtz
Bild 5 av 5
Foto: Linus Pröjtz

Fjärde generationen Audi A3 är baserad på samma teknik som Volkswagen Golf och Skoda Octavia, men A3 visar tydligt hur stora skillnader som kan rymmas inom samma familj.

Första intrycket av den nya fjärde generationen Audi A3 sammanfattas med ett ord – fast. Den är fast i fjädringen, fast i styrningen, fast i stolsstoppningen och fast i hur det känns att stänga dörren. Frågan är om dessa fasta egenskaper även gjort att A3 sitter fast i en del av marknaden som kommer att få det svårare att hävda sig framöver?

Frågan blir tydlig i skenet av prislappen för denna A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line – från 339 .500 kronor. Instegspriset för A3 ligger på 277 .000 kronor för bensindrivna Sportback 35 TFSI med manuell växellåda och Proline-utförande. Det är högt, men faktiskt inte mer än runt 5 .000 kronor högre än grundpriset för nya Volkswagen Golf.

Audi har inte haft för avsikt att ta utrymmesmässiga kliv med fjärde generationen A3, vilket märks när vi tittar på storleken på bagageutrymmet – 380 liter med baksätet uppfällt, 1.200 liter med baksätet fällt. Det är endast marginellt bättre än föregångaren.

Instrumenteringens moderna snitt ger Star Wars-känsla.
Instrumenteringens moderna snitt ger Star Wars-känsla. Foto: Linus Pröjtz

När jag tar plats bakom ratten syns nyheterna direkt. Den digitala instrumenteringen och den stora skärmen mitt i bilen tillsammans med vass formgivning ger Star Wars-känsla. Den upplevda kvalitetsnivån är inte lika helgjuten som i föregångaren.

Pianolack kanske älskas av vissa, men de högblanka ytorna är repkänsliga. Jämfört med nya Golf så märker vi klart fler knappar i förarmiljön hos A3.

Redan i långsam stadstrafik märks den fastare inställningen. Med VW Golf och Skoda Octavia i färskt minne framstår A3 som något helt annat. Styrningen reagerar direkt och det finns en körglädje att njuta av redan i vardagstempo. Men, den fastare chassiinställningen ger en obekvämare gång. Den 150 hästkrafter starka dieselmotorn fungerar mycket bra i A3. Jag märker snabb respons vid start från stillastående.

Den fastare känslan är det vi tar med oss från provkörningen. Det gör bilen rolig att köra i alla situationer, men det är inget nytt. Om du kommer från en A3 av förra generationen så kommer utseendet att stå för största nyheterna. Men det kommer till ett högt pris, som jag tror kommer vara alldeles för högt för marknaden.

De största skillnaderna med nya A3, jämfört med tidigare versioner, syns på ytan.
De största skillnaderna med nya A3, jämfört med tidigare versioner, syns på ytan. Foto: Linus Pröjtz

 

 

Ämnen i artikeln

Audi
Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt