Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/audi-bakljus-tal-inte-biltvatt/

Motor

Audi-bakljus tål inte biltvätt

Efter att biltidningen Teknikens Värld först skrev om problemen i fjol har många läsare hört av sig. Bilen på bilden är av samma modell som ­Madeleine ­Langlets, men ett annat exemplar.
Efter att biltidningen Teknikens Värld först skrev om problemen i fjol har många läsare hört av sig. Bilen på bilden är av samma modell som ­Madeleine ­Langlets, men ett annat exemplar. Foto: Peter Klemensberger

Madeleine Langlet fick byta bakljus för 7.600 kronor på sin nya Audi A5 när insatserna började ta in vatten. Det är kundens fel, menar Audi, eftersom lamporna inte tål vissa biltvättmedel.

År 2018 köpte Madeleine Langlet en nästan ny Audi A5 hos en Audi-handlare i Stockholm.

Bilen användes under ett år och var överlag till belåtenhet. Tills sommaren 2019, då Madeleine Langlet upptäckte att baklamporna på vänster sida hade drabbats av kondens som envist hängde kvar.

– Man kunde se en liten spricka i glasets nederkant, och jag förstod att det var den sprickan som orsakade kondensen, berättar ­Madeleine Langlet.

Hon åkte till Audi-verkstaden i tron att det var ett enkelt problem att åtgärda.

– Bilen var ju inte ens två år gammal så jag förutsatte att det var ett garantiärende. Men efter ett par verkstadsbesök får jag till slut en räkning på 7.637 kronor, säger ­Madeleine Langlet.

Madeleine Langlet.
Madeleine Langlet. Foto: Patrik Lindgren

Kondensen i bakljusen beror nämligen enligt Audi på ägaren själv. Glasen är gjorda i en plast som inte tål vissa avfettningsmedel. Då kan plasten bli skör och läcka in fukt i kanterna.

– Säljaren på Audi sade att det egentligen inte var ett garantiärende, men att de ville behålla en god relation med kunden och därför stod för bytet av glasen på vänster sida. Men lyktglasen på höger sida var också skadade, och det bytet fick jag stå för, berättar Madeleine Langlet.

Glasen var inte billiga. Själva bakljusen på höger sida kostade 6.833 kronor, och arbetet gick på 804 kronor. Totalt 7.637 kronor. En räkning som bilägaren fick betala trots att bilen inte ens var två år gammal när felet reklamerades och fortfarande hade giltig nybilsgaranti.

Vi frågar Audi Sveriges informationschef Irene Bernald.

Är det verkligen är rimligt att en Audiägare ska behöva betala ­nästan 8.000 kronor för att hon har ­tvättat bilen?

– Det är alltid viktigt att följa skötselråden enligt instruktionsboken. Vår återförsäljare har i detta fall även bidragit med kostnadsdeltagande, säger hon.

Irene Bernald, Audi Sveriges informationschef.
Irene Bernald, Audi Sveriges informationschef. Foto: Pressbild.

I instruktionsboken står det att man inte får använda rengöringsmedel som innehåller alkohol. Men rengöringsmedel har uppenbar­ligen detta innehåll.

Är det inte så att Audi har valt fel material?

– Audi har valt materialet på grund av de utmärkta optiska egenskaperna och rekommenderat skötseln av dem i instruktionsboken, svarar Irene Bernald.

Nu har Madeleine Langlet nya täta bakljus men är fortfarande osäker på hur hon ska tvätta bilen. Från Audi tycker hon inte att hon har fått några tydliga besked.

– Min bil är vit och det är i princip omöjligt att få bilen ren vintertid utan avfettningsmedel. Jag har provat att bara spola av den i tvätthall men det räcker inte, den blir inte ren. Nu lämnar jag den till en tvättfirma, men hur ska jag veta vilka avfettningsmedel de använder? Jag tycker det är märkligt att jag som bilägare tvingas betala nästan 8.000 kronor för att Audi har plastglas som inte tål att tvättas. Jag har inte tvättat min Audi annorlunda än alla tidigare bilar jag har haft, ­säger Madeleine Langlet.

Irene Bernald på Audi Sverige säger att de kommer att följa upp problemen med bakljusen:

– Vi kommer att se över hur vi kan bli tydligare när det gäller tvätt­rekommendationerna.

Ett generellt tips är att inte låta rengöringsmedel torka in i materialet, till exempel vid stark sol eller vid väldigt varm bil, vilket gäller för de flesta rengöringsmedel och material. Likaså är det viktigt att spola av ordentligt så inga avfettnings- eller tvättmedelsrester blir kvar i springorna mellan lykta och ­kaross. Om man tvättar sin bil ofta kan det vara klokt att vara uppmärksam på detta.

Läs mer: Fler artiklar från DN Motor

Ämnen i artikeln

Audi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt