Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Bara 1 av 25 miljöbilar är grön

Elbilar och laddhybrider, som Chevrolet Volt (bilden) och syster­bilen Opel Ampera, klarar regeringens skärpta miljöbilskrav.Foto: Lasse Sward
Elbilar och laddhybrider, som Chevrolet Volt (bilden) och syster­bilen Opel Ampera, klarar regeringens skärpta miljöbilskrav.Foto: Lasse Sward Foto: Lasse Swärd
Regeringens förslag till nya miljöbilsregler sopar rent bland dagens miljöbilar. Alla snåla bensinbilar faller bort och bara en handfull snåla dieslar klarar sig, däribland nya Volvo V40 D2.

Endast fyra procent av dagens miljöbilar uppfyller de hårdare krav som regeringen föreslår från och med nästa år, enligt en uträkning av Tjänstebilsförlaget Ynnor AB.

Dagens skarpa gräns på 120 gram koldioxid/km görs om. Gränsen sänks till 95 gram i ett system som också tar hänsyn till bilens vikt.

Det betyder att en större och tyngre bil med utsläpp över 95 gram ändå kan godkännas. Men bara upp till en viss gräns, det går inte att fullt ut dra nytta av vikten. Samtidigt ökar trycket även på små bilar att bli snålare.

Förändringen ligger i linje med EU:s regler. Syftet är att få köpare att välja den energieffektivaste bilen i varje klass. Regeringen strävar också efter ökad teknikneutralitet. Ett steg mot det är att etanol- och gasbilar inte längre ska bedömas utifrån förbrukning, utan från utsläpp av koldioxid – precis som övriga bilar. I dagens regler tillåts etanolbilar dra 9,2 liter/100 km, vilket motsvarar 218 gram koldioxid/km. I den nya reglerna slopas förbrukningen. I stället sätts gränsen 150 gram/km (jämfört med 95 gram för övriga bilar). Men det är bara en tillfällig lindring – på sikt ska skillnaden bort. Det gäller också för gasbilar, som tillåts dra 9,7 kubikmeter gas/100 km. Det betyder att de måste bli lika energieffektiva som andra bilar.

En annan nyhet är att regeringen öppnar även för bränslet gasol.

Dagens nedsättning av förmåns­värdet med 40 procent för vissa miljöbilar upphör 2014, men alla miljöbilar får fortsatt fri fordonsskatt i fem år.

Dagens populära Volvo V70, Ford Mondeo och VW Passat i snåldieselutförande faller bort. Det kan öppna för en återkomst för etanoldrift i motsvarande storlek. Problemet är att flera tillverkare redan slutat sälja etanolbilar.

Men kvar finns Volvo, VW och Audi, som kommer att kunna erbjuda marknaden större miljöbilar.

– Det kan bli så att vi ser en tillfällig återkomst för etanoldrivna V70, Passat och liknande bilar. För en del företag är det viktigt att deras tjänstebilar är miljöklassade, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor.

– Men samtidigt har många företag bränt fingrarna efter den förra etanolvågen. Och risken är att det blir en upprepning med kraftigt fallande restvärden för dessa bilar när regeringen skärper kraven igen om några år, säger han.

– Vi tror att låg förbrukning kommer att vara mest avgörande i framtiden, trots allt. Då krävs hybridisering. I de flesta fall i kombination med bensin eller diesel. Gas och etanol förblir nischbränslen. Totalkostnaden för företagens bilinnehav kommer att vara avgörande, säger Ronny Svensson.

Några bilar som klarar gränserna:

Modell  Koldioxiduts. gram/km (Tjänstevikt kg)

Opel Ampera 0 (1 715)

Audi A4 Avant 144 (1 575)

Ford Focus 132 (1 312)

VW Passat variant Aut. 147 (1 557)

Volvo V70 T4F 157 (1 701)

Mercedes E200 NGT 149 (1  735)

VW Passat Variant 119 (1 626)

Volvo V70 AFV Bi-Fuel 174 (1 906)

Volvo V40 D2 94 (1 360)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.