Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 13:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/basta-tipsen-for-den-som-ska-kopa-en-begagnad-elbil/

Motor

Bästa tipsen för den som ska köpa en begagnad elbil

Bild 1 av 4 Första generationen Leaf kom 2012.
Foto: Lasse Swärd
Bild 2 av 4 Senaste versionen kom 2018.
Bild 3 av 4 2016 kom en ansiktslyft version.
Foto: Lasse Swärd
Bild 4 av 4 Ansiktslyft version kom 2016.
Foto: Lasse Swärd

Är du sugen på en begagnad elbil? Nissan Leaf har funnits sedan 2012. Den första versionen med en räckvidd på uppemot 15 mil kostar från cirka 100.000 kronor. 

Rätta artikel

Nissan Leaf började säljas i Sverige redan som årsmodell 2012 och de första modellerna är i dag en av de billigaste elbilarna på marknaden. Priserna startar på runt 100.000 kronor. Då får du en Leaf av 2012 års modell med över 10.000 mil på mätaren. Batteriet är på 24 kWh och räckvidden är 12–15 mil i verkligheten.

2016 kom en uppdaterad version med ett större batteri (30 kWh) med ytterligare tre mil räckvidd. Batteriets kondition kan du undersöka själv.

Batteriets kapacitetsmätare i instrumentpanelen har en tolvgradig skala. Om det är två staplar som har släckts bör du få ner priset markant, om det är tre staplar som har släckts bör du överväga att avstå från köp. I båda fallen bör du få batteriet undersökt av Nissan-verkstad.

Som en jämförelse kan nämnas att Nissan i Sverige ersätter batteriet på garantin om fler än fyra staplar slocknar under garantitiden.

I USA har många Leaf-ägare i landets sydliga och varma delstater noterat ett oväntat snabbt åldrande av det första 24 kWh-batteriet. Svår hetta var inte hälsosamt för batteriet. I svenskt klimat har vi inte haft samma problem. Det nya 30 kWh-batteriet är antagligen av en mer robust konstruktion, problemen har inte varit lika omfattande. I övrigt är Nissan Leaf en robust och problemfri bilmodell.

Förutom eldriften finns det inte mycket som sticker ut hos Nissan Leaf. Det är en bil mitt i Golfklassen, 4,4 meter lång och med ordinära kupéutrymmen. Komforten är bra, som alla elbilar går den tyst. Men särskilt kommunikativt är inte chassit, Leaf är ingen bil för den som älskar att köra bil.

Första generationen 2012. Foto: Lasse Swärd

Halvkombibakluckan är stor, men bagageutrymmet krånglas till en del av den stora tröskeln bakom baksätets ryggstöd. Undertill ligger batteriet. Att det går att fälla baksätesryggen har man alltså inte så stor glädje av.

Utrymmet blev dock bättre i den ansiktslyfta versionen 2016. 

2018 kom den helt nya, andra generationen. Motoreffekten gick från 109 till 150 hästkrafter och ett större batteri erbjöds med kapacitet på 40 kWh. 2019 kommer en ny toppversion med ännu större batteri, nu på 62 kWh. Utvecklingen har kunnat ske utan att batterierna har blivit större, det är i stället de enskilda battericellerna som lagrar mer energi.

Nissan Leaf var världens mest sålda elbil 2013, 2014 och 2016. Det finns ett stort utbud även i Sverige, trots att många Leaf har exporterats till Norge. Låt ålder och mil avgöra köpbeslutet, ingen vet hur friskt ett elbilsbatteri är efter tio år.