Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 03:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/batteriets-status-avgor-vid-kop-av-begagnad-elbil/

Motor

Batteriets status avgör vid köp av begagnad elbil

BMW i3 REX känns mest designad invändigt. Under plåten i skuffen hos i3 hittar vi bensinmotorn. Notera smal öppning till bagageutrymmet hos Nissan Leaf och knöligt golv hos Renualt Zoe. Foto: Glenn Lindberg, Martin Öberg, Patrik Lindgren

Elbilar har haft svårt att locka massorna. För även om miljöegenskaperna är bra är elbilens prislapp på 300.000-400.000 kronor en effektiv bromskloss. Men på begagnatmarknaden kostar de så mycket som köparna är villiga att betala. Och oftast har de inte gått särskilt långt, ibland mindre än 1.000 mil per år. Bara de äldsta bilarna från 2012 har passerat 10.000 mil..

Än så länge har vi få exempel på batterier som har behövt kasseras. Det verkar som om batterierna håller längre än väntat. För att säkerställa batteriets funktion bör man dock alltid ta reda på batteriets kapacitet, i vissa fall via en märkesverkstad för att få en batterimätning.

Här är tre bilmodeller som funnits på den svenska marknaden i några år.

BMW i3 REX: En speciell bil som inte passar alla. Foto: Patrik Lindgren

BMW i3 REX

BMW i3 går genom sin ålder, började säljas 2013, att få till ett överkomligt pris. Det är en speciell bil som inte passar alla. Den är fyrsitsig och har en udda dörrlösning. För att kunna öppna bakdörrarna måste framdörrarna öppnas först. Den som sitter fram måste även lossa bältet innan baksätespassageraren kan komma ur. Inget för barnfamiljen alltså. 

Bilen är bara fyra meter lång och kan vända på en femkrona. Runtomsikten är inte dålig och bidrar till hanterbarheten. Med ett batteri på 22 kilowattimmar har den relativt kort räckvidd, 10-15 mil beroende på årstid och körtyp.

De flesta BMW i3 såldes med en räckviddsförlängare och heter då i3 REX men har ett batteri som är lika stort som i den renodlade elversionen. Det betyder att du bara undantagsvis behöver använda bensinmotorn på 647 kubikcentimeter och 34 hästkrafter. Bilen har en löjligt liten tankstorlek, bara nio liter. Ett tips för långresenären är att ta med en 20 liters bensindunk.

Nackdelen med REX-versionen är att den tillför en extra drivkälla och därmed ytterligare servicebehov och möjliga fel. 2016 kom en ny version med större batteri på 33 kilowattimmar, både med och utan räckviddsförlängare. BMW i3 klarar av att snabbladdas med CCS-kontakt. 

BMW i3 inte är befriad från fel. Många rapporterar om täta verkstadsbesök. En hel del elektroniskt strul, men även problem med hybridiseringen. Den felfria elbilen är än så länge en utopi.

 

Nissan Leaf: En av de billigaste elbilarna på marknaden. Foto: Patrik Lindgren

Nissan Leaf

Nissan Leaf är i dag en av de billigaste elbilarna på marknaden. Priserna startar omkring 100.000 kronor. Bilen hade först – 2012 – ett batteri på 24 kilowattimmar och en räckvidd på 12-15 mil. 2016 kom en facelift och ett större 30-kilowattsbatteri med ytterligare tre mils räckvidd. 

Batteriets kondition kan du undersöka själv på instrumentpanelen. Om två staplar har släckts bör du få ner priset markant, om det är tre staplar som har släckts bör du överväga att avstå från köp. I båda fallen bör du få batteriet undersökt av en verkstad.

I  svenskt klimat har vi inte haft problem med överhettade batterier. Det nya på 30 kilowattimmar är av en mer robust konstruktion. I övrigt är Nissan Leaf en problemfri bilmodell.

Nissan Leaf är en golfklassare med ordinära kupéutrymmen. Komforten är bra, som alla elbilar går den tyst, men det är ingen modell för den som älskar att köra bil. 

Halvkombiluckan är stor, men bagageutrymmet har en hög tröskel. Utrymmet blev dock bättre i och med faceliften 2016. 

2018 kom en andra generation. Motoreffekten gick från 109 till 150 hästkrafter och ett större batteri på 40 kilowattimmar erbjöds. 2019 kom en ny toppversion med ett batteri på 62 kilowattimmar. Batterierna har inte blivit större, det är i stället de enskilda battericellerna som lagrar mer energi. 

Nissan Leaf var världens mest sålda elbil 2013, 2014 och 2016. Det finns ett stort utbud även i Sverige. Låt ålder och mil avgöra köpbeslutet, ingen vet hur friskt ett batteri är efter tio år.

 

Renault Zoe: Håller dig alltid med friskt batteri. Foto: Patrik Lindgren

Renault Zoe

Zoe kom till Sverige 2014. Först hade den ett batteri på 22 kilowattimmar som tog dig 10-15 mil. Vid årsskiftet 2016/2017 lanserades en dyrare version med ett stort batteri på hela 41 kilowattimmar, med dubbla räckvidden.

Zoe är perfekt för stadstrafik. Räckvidden med det stora batteriet skulle passa en längre resa om det inte var för att Zoe inte kan snabbladdas.

Fram till och med 2016 såldes Zoe med batterileasing. De till synes låga priserna inkluderar alltså inte batteriet som måste hyras. Uppsidan är att du inte tar risken för batteriet, Renault håller dig alltid med ett friskt batteri.

Hyreskostnaden ligger i nivå med bensinkostnaden för motsvarande mil. När detta skrivs tar Renault 799 kronor i månaden för upp till 1.000 mil per år. Dessutom tillkommer elkostnaden för de körda milen. Det är som att köra elbil till driftkostnaden av en törstig bensinbil. 

Men det finns ett antal Zoe på marknaden med ”ägda” batterier. Köp hellre en sådan, och du får en småbil som med det stora batteriet klarar upp till 30 mil i verklig körning.

Zoe är 4,09 meter lång och femsitsig. Till skillnad från BMW i3 har Zoe vanliga bakdörrar. En riktigt stor nackdel är att baksätets ryggstöd inte är delbart. Det är dåligt i vilken bil som helst, men en katastrof i en småbil. Dessutom blir lastgolvet ojämnt när ryggstödet fälls. 

Vill du veta skicket på batteriet kan du kontakta en Renault-verkstad som kontrollerar vad den senaste mätningen visade – kostnadsfritt.

Läs mer: Ladda bilen kan vara dyrare än att köra på bensin 

Läs mer: Fynd eller fälla – DN testar tre begagnade laddhybrider 

Läs mer: Här är fler av DN Motors biltester 

Ämnen i artikeln

Elbil
Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt