Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-12-01 21:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/batteriets-status-avgor-vid-kop-av-begagnad-elbil/

Motor

Batteriets status avgör vid köp av begagnad elbil

BMW i3 REX känns mest designad invändigt. Under plåten i skuffen hos i3 hittar vi bensinmotorn. Notera smal öppning till bagageutrymmet hos Nissan Leaf och knöligt golv hos Renualt Zoe.
BMW i3 REX känns mest designad invändigt. Under plåten i skuffen hos i3 hittar vi bensinmotorn. Notera smal öppning till bagageutrymmet hos Nissan Leaf och knöligt golv hos Renualt Zoe. Foto: Glenn Lindberg, Martin Öberg, Patrik Lindgren

Elbilar har haft svårt att locka massorna. För även om miljöegenskaperna är bra är elbilens prislapp på 300.000-400.000 kronor en effektiv bromskloss. Men på begagnatmarknaden kostar de så mycket som köparna är villiga att betala. Och oftast har de inte gått särskilt långt, ibland mindre än 1.000 mil per år. Bara de äldsta bilarna från 2012 har passerat 10.000 mil..

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in