Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 20:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/bilaret-2018-dieselras-skattekaos-och-brist-pa-laddbara-fordon/

Motor

Bilåret 2018: dieselras, skattekaos och brist på laddbara fordon

VW Passat GTE laddhybrid.
VW Passat GTE laddhybrid. Foto: Lasse Swärd

2018 blev ett dramatiskt år för bilhandeln med brant fall för dieslar, kaos inför skärpta avgaskrav och stora svårigheter att leverera laddbara bilar.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Bilhandeln är van vid kraftiga svängningar, men bilåret 2018 går till historien som ett av de mest turbulenta. Det nya skattesystemet bonus malus, som infördes den 1 juli, orsakade extremt högt tryck i bilhallarna i juni.

Bakgrunden var att köparna ville få sina nya bensin- och dieselbilar inregistrerade senast den 30 juni för att undvika skattehöjningen (malus) den 1 juli, som för de flesta modeller på tio-i-topp blev kraftig eller mycket kraftig.

Resultat: 66.244 nya bilar registrerades, en tokrusning med 73 procent.  

I juli kom baksmällan: ett brant fall med 49 procent till endast 12.504 bilar, den lägsta julisiffran sedan 1996.  Till viss del kompenserades raset av gradvis bättre siffror under hösten, men inte fullt ut. Helåret slutade med ett större minus än vad branschen hade räknat med:

Facit blev 353.666 bilar, en nedgång med sju procent från 2017, som var ett rekordår med 379,393 bilar.

Bil Swedens prognos för 2018 var 360.000 bilar,

– Bilåret 2018 präglades av en ryckighet, med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår, summerar Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

– Vi nådde inte riktigt upp till vår prognos, men för lätta lastbilar överträffades den, framhåller han.

Biltillverkarna hamnade också i kläm av de skärpta körcykelproven i WLTP, som började gälla den 1 september. Det gjorde att leveranstiderna drog ut på tiden.

– Effekterna av både bonus malus och WLTP har successivt klingat av och kommer fortsätta att göra så in på 2019, tror Anders Norén.

Efterfrågan på elbilar och laddhybrider ökade kraftigt. Mätt i antal registreringar blev det 28.332 bilar, plus 47 procent. Det motsvarade åtta procent av de totala registreringarna, jämfört med fem procent 2017.

Men det kunde ha blivit ännu fler laddbara bilar i fjol – om tillverkarna hade kunnat leverera.

– Utfallet kan delvis förklaras av en begränsad produktionskapacitet hos tillverkarna, säger Anders Norén.

I år räknar Bil Sweden med att andelen laddbara bilar stiger.

– Vår prognos är att de ökar till 13 procent. De flesta laddbara bilar är fortfarande laddhybrider men andelen rena elbilar ökar.  Drygt tio nya laddbara bilmodeller kommer att lanseras under 2019, säger Anders Norén. 

Redan i dag finns en rad modeller att välja bland. Bästsäljande elbil i fjol var Nissan Leaf. Försäljningen fördubblades jämfört med 2017, men det är fortfarande små tal - 1.831 bilar blev det i fjol. 

Totalt blev det 7.078 bilar - motsvarande endast två procent av alla nya bilar.

– För att få en snabbare omställning till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt styrmedel på plats så att infrastruktur och efterfrågan ökar i takt med att utbudet nu förväntas växa, fortsätter Anders Norén.

Volkswagens modell Passat GTE blev åter bästsäljande laddhybrid, men volymen föll jämfört med 2017 på grund av svåra leveransproblem. VW Golf blev bästsäljande modell till privatkunder.

Volkswagen laddar nu för fullt med en hel serie nya elektrifierade bilar.

− I vår kan kunderna börja beställa vår nya elbil ID. Den kommer att börja levereras under 2020 och vi tror att den har goda möjligheter att bidra till elbilens genombrott för många människor, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Att Golfen blev etta bland privatkunderna gläder honom:

− Vi har länge haft en stark ställning bland företagskunder men att vi nu är nummer ett när svensken själv väljer bil är mycket glädjande och resultatet av en medveten fokusering på den marknaden. Volkswagens rötter finns ju dessutom just hos privatköparna, säger Sten Forsberg som också kan blicka tillbaka på ett år där Volkswagen firade 70 år på den svenska marknaden.

Mer fakta:

2018 blev också året då bensinbilar åter fick högre andel av nybilsmarknaden än dieselbilar. Under åren 2009-2017 var dieslar i majoritet. Fördelningen blev 47 procent bensin mot 38 procent dieslar. År 2017 rådde omvänt förhållande.

Till viss del ersätts dieslarna med laddbara bilar, men också med bensinbilar, som inte är lika energieffektiva som dieslar. Följen kan bli att utsläppen av klimatgaser från nya bilar inte längre minskar utan planar ut eller i värsta fall vänder uppåt. Effekten förstärks av att bensin till närmare 95 procent är av fossilt ursprung medan dieselbränslet har högre andel gröna biokomponenter, upp till 50 procent förnybart på vissa mackar. Det finns också HVO100, en dieselkvalitet som är förnybar till 100 procent.

2018 blev ett rekordår för både tunga och lätta lastbilar, vilket Bi Sweden förklarar med stark konjunktur som drev upp efterfrågan på transporter.

I år räknar Bil Sweden med att det blir 335.000 nya bilar. Det är visserligen lägre än i fjol, men historiskt sett en mycket hög nivå.

Prognosen för lätta lastbilar skruvas ned med tolv procent till 50.000 fordon.

1) Volvo S/V 90 24.346

2) VW Golf 17.095

3) Volvo S/V 60 16.412

4) VW Passat 13.650

5) Volvo XC60 13.293

De fem mest sålda laddhybriderna:

1) VW Passat GTE 3.974

2) Kia Optima 2.835

3) Mitsubishi Outlander 2.826

4) Kia Niro 2.539

5) Volvo XC60 2.335

De fem mest sålda elbilarna:

1) Nissan Leaf 1.831

2) Renault Zoe 1.663

3) Tesla Model S 883

4) VW e-golf 606

5) BMW i3 580

De fem mest sålda dieslarna

1) Volvo S/V 90 18.508

2) Volvo S/V 60 11.004

3) Volvo XC60 7.203

4) VW Passat 6.485

5) Fiat Ducato 5.959

Märken som ökade mest:

1) Alfa Romeo 980 bilar +100% 

2) Jaguar 631 bilar +74%

3) Jeep 1.075 bilar +27%

4) Porsche 1.833 bilar +18%

5) Fiat 8.216 bilar 16%

Märken som rasade mest:

1) Smart 9 bilar -85%

2) DS 38 bilar -67%

3) Hyundai 4.622 bilar-42%

4) Land Rover 657 bilar -38%

5) Ssanyong 384 bilar -19%

De fem största märkena inom lätta lastbilar:

1) Volkswagen  16.930

2) Ford 8.599

3) Mercedes-Benz 6.229

4) Renault 6.048

5) Nissan 3.265

De fem bästa nybilsåren;

1) 2017: 379.393 bilar

2) 2016: 372.318 bilar

3) 2018: 353.729 bilar

4) 2015: 345.108 bilar

5) 1988: 343.963 bilar