Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Bilen som styr undan automatiskt för hinder

Plötsligt står en person mitt i vägbanan. Om föraren inte reagerar bromsar bilen och styr undan automatiskt.
Plötsligt står en person mitt i vägbanan. Om föraren inte reagerar bromsar bilen och styr undan automatiskt. Foto: Lasse Swärd

Toyota räknar med att år 2020 lansera bilar som kan köra om, köra på och köra av själv på motorvägar. Det yttersta målet är att få bort dödsolyckorna i trafiken.

Farten är 65 kilometer i timmen. Plötsligt ser vi en person mitt i vägen. Avståndet krymper snabbt. Föraren har bara sekunder på sig att reagera, men ser åt ett annat håll.

I sista ögonblicket tar bilens säkerhetssystem över. Bilen tvärbromsar - och styr undan. Automatiskt.

Att både bromsa och styra undan på ett trafiksäkert sätt, utan att komma in i mötande körbana, är en världsnyhet inom aktiv säkerhet, enligt Toyota.

Systemet lanseras i nya modellen LS från Lexus, som är Toyotas lyxbilsmärke. Bilen visades på salongen i Frankfurt nyligen och kommer till Sverige vid årsskiftet.

Ytterligare en nyhet är autobroms för ett statiskt hinder när man backar ut från exempelvis en p-ruta. Scenen är lätt att känna igen; plötsligt står det en person bakom bilen. Om föraren fortsätter att backa utan att reagera bromsar bilen till stopp.

Funktionen lane assist, som automatiskt kan hålla kursen mellan filerna har förbättrats. Bilens kameror och radar ser skillnad mellan asfalt och vägren, även om de vita eller gula linjerna syns dåligt eller saknas.

Demonstrationen sker på Toyotas tekniska center i Bryssel i Belgien, en anläggning som i normala fall är hemlig.

Testbilar på Toyotas anläggning i Bryssel.
Testbilar på Toyotas anläggning i Bryssel. Foto: Lasse Swärd

Det pratas en hel del om självkörande bilar och när de kommer. Men mycket av tekniken finns redan i form av digitala kameror, radar och sensorer kopplade till bilens säkerhetssystem. Genom att bygga ut systemet och göra det smartare får vi dramatiskt höjd säkerhet, menar Toyota.

Med artificell intelligens får vi bilar som automatiskt kan köra i de mest krävande situationer. De analsyserar vad som händer runt bilen, tar in information från gps, från lokal trafikinformation och även från andra bilar som delar med sig av vad som sker på vägen.

Ett plötsligt uppdykande hinder, en olycka, en annalkande snöstorm, köstopp på nästa avfart – systemen bearbetar blixtsnabbt all inkommande information och agerar utifrån en mängd algoritmer, eller elektroniska instruktioner för varje tänkbar trafiksituation som matats in i datorns hjärna.

Men Toyota betonar att tekniken aldrig kan bli hundraprocentig. Frågan är i stället h u r säker vi vill att bilen ska bli – för att vi ska våga lite på den.

För bästa utfall gäller samverkan mellan människa och maskin. Toyota kallar det MTC, Mobility teammate concept.

Den mänskliga hjärnan är fenomenal på att både se och tolka för att snabbt reagera. Bilen ser ett hinder, men kan inte ta nästa steg. Inte utan instruktioner.

Om en boll plötsligt studsar fram på vägen parerar du för bollen. Det kan också bilen göra. Men du tänker samtidigtt ett steg till genom att spana efter barnet som kan komma springande för att leta efter sin boll.

Toyota räknar med att år 2020 erbjuda bilar som klarar att köra själv på motorvägar. Bilen kan då byta fil, köra om och köra av och på motorvägen utan förarinblandning.

I nästa steg, några år senare, kan bilen klara mer komplexa trafikmiljöer i bebyggda områden.

– Den största utmaningen är att få systemet att efterlikna ett reflekterande beteende, att få bilen att agera pro-aktivt genom att förutse en farlig trafiksituation, säger Seigo Kuzumiki, chefsingenjör och ansvarig för automatiserad körning på Toyota.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.