Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 07:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/bilinfarkt-och-svettiga-tulltjansteman-pa-svinesundsbron/

Motor

Nostalgibilden: Bilinfarkt och svettiga tulltjänstemän på Svinesundsbron

Svinesundsbron 1951. Foto: Dagens Nyheter

Svettiga tulltjänstemän, ringlande bilköer, bagageutrymmen fulla med textilier och svenskar som trängs. Välkommen till Svinesundsbron 1951.

Dammet och den exotiska bilfloran lurar lätt betraktaren av detta fotografi. Det är dock taget på en så nära och alldaglig plats som Svinesund, på den bro som löper mellan Sverige och Norge. Ja, den första bron vill säga, den som stod klar den 15:e juni 1946, som när fotografiet tas nyligen har fyllt fem år.

Texten till bilden belyser den norska tullens problem med att mäkta med trafiken över bron. I dag är det förmodligen få som imponeras av kön på bilden. I alla fall inte av dess omfång, annat är det med fordonen.

Längst fram skymtar baken på en MG-TF följd av en Hansa 1100 smyckad med vimplar längs motorhuven. Därefter står en rejält lastad ”Gangstercittra”, eller Traction Avant som den även är känd som, ett namn som syftar på den för tiden udda tekniska lösningen med framhjulsdrift.

Varken barnet i baksätet eller föraren vid bilens sida verkar så värst imponerade av den svenskregistrerade Mercedesen av typ W138 som smiter före i kön. En motorcykel av okänd modell står på tur, och en sak är säker – föraren vid vägkanten har det varmt i sitt säckiga skinnställ denna julidag.

Bakom ”knarren” följer ett tiotal bilar av förkrigsmodell i en kö som sträcker sig halvvägs längs den 420 meter långa bron. Några resenärer har valt att ta en bensträckare och kan då passa på att njuta av utsikten från det 65 meter höga bygget. Kanske vågar de kika över kanten och kolla in brons valvkonstruktion av betong och granit.

Bron finansierades till 90 procent med svenska medel och byggdes med svensk granit av svensk arbetskraft. Arbetet startade 1939 men fick pausas i april 1940 då Norge ockuperades av Tyskland.

Fotografiet är registrerat i Dagens Nyheters arkiv den 22 juli 1951 och i texten läser vi att den ”tvärtyste” tulltjänstemannen stämplar pass ”bitter, svettig och röker ilsket på pipan”. Vidare läser vi att norska turister vände hemåt med textilier och socker i bagaget medan svenskarna kom hem mätta på utsikter och backiga mil.

I dag finns ett väl tilltaget shoppingområde på den svenska sidan av bron. Ja, den nya bron alltså, som stod klar 2005. Den gamla på bilden blev med det byggnadsminnesmärkt och kan fortfarande användas som gränsövergång. Men avgiften på 22 kronor slipper du inte, den gäller även där.

Pipröken slipper du emellertid, den nya spärren är helt automatisk. Frågan är om den gamle tulltjänstemannen hade mäktat med att röka i dag. Uppskattningsvis 7.000 fordon passerade gränsen när bilden togs, nu är siffran cirka 15.000 per dag.

DN 23 juli 1951.

Läs mer: En höstdag med kepsar och poplinrockar